خلاصة:
ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی و ﮔﺴﺘﺮش ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺑﺸﺮ در ﻫﺮ ﻋﺮﺻﻪ از زﻣﺎن ﺷﺎﻫﺪ اﯾﺠﺎد ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﺣﻘﻮق ﻣﮑﺘﺴﺒﮥ اﻓﺮاد از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﮑﺎح آﻧﺎن ﻫﺴﺘﯿﻢ. از اﯾﻦ رو ﺗﻨﻬﺎ راﻫﮑﺎر اﺻﻠﯽ و راﻫﺒﺮدی در ﺣﻞ آن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﻃﺮﯾﻖ دﺳﺖ اﻧﺪازی ﺑﻪ اﺻﻮل اوﻟﯿﻪ ﻓﻘﻪ و اﺣﮑﺎم اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﺎﺻﻞ و ﺳﻨﮓ ﺑﻨﺎی ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﺗﻤﺎم اﯾﻦ اﺣﮑﺎم در راس ﺑﻮدن ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺎ اﻋﻄﺎی ﮐﺮاﻣﺖ از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﺑﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺧﻮد ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮاﻣﺖ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺣﮑﻤﺖ و ﯾﺎ ﻣﺼﻠﺤﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ و آن ﻫﻢ ﻣﺼﻠﺤﺘﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد ﺳﺒﺐ ﺗﺸﺮﯾﻊ ﺑﺴﯿﺎری از اﺣﮑﺎم ﻓﻘﻬﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ و در ﺻﻮرت ﺗﻌﺎرض ﻣﯿﺎن ﺳﻠﺐ و ﻋﺪم ﺳﻠﺐ ﺣﮑﻤﺖ ذاﺗﯽ اﻧﺴﺎن، ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮاﻣﺖ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺻﻞ ﺣﺎﮐﻢ ﯾﺎ اﺻﻞ اوﻟﯽ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ ﮐﻪ در آن ﺣﺎﻟﺖ ﮐﺮاﻣﺖ اﮐﺘﺴﺎﺑﯽ ﺳﻠﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ذاﺗﯽ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. از اﯾﻦ رو ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﻧﮑﺎح ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺘﺠﻠﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ؟ درواﻗﻊ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮐﺮاﻣﺖ درﺧﺼﻮص ﻧﮑﺎﺣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻔﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ در آن رﻋﺎﯾﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ و ﻧﮑﺎح ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮﻫﻢآﯾﯿﻨﯽ ﻣﻨﻌﻘﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺣﺎل از آن ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﺣﻮال ﺷﺨﺼﯿﻪ از ﺣﻘﻮق ﻣﮑﺘﺴﺒﮥ اﻓﺮاد ﺑﺮﺷﻤﺮده ﻣﯽ ﺷﻮد و در دﺳﺘﮥ ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ اﻧﺴﺎن اﺣﺼﺎء ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺑﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﻘﺎط ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ از ﻣﺼﺎدﯾﻖ آن، ﻧﮑﺎح ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از اﯾﻦ رو ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﮐﯿﺎن ﺧﺎﻧﻮاده، ﺣﻘﻮق ﻓﺮزﻧﺪان و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﻃﺮﻓﯿﻦ و آﺛﺎر ﺣﻘﻮﻗﯽ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻧﮑﺎح ﻏﯿﺮﻫﻢآﯾﯿﻨﯽ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺠﺪد ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ اﻧﺴﺎن ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ آﯾﺎ در اﯾﻦ ﻧﮑﺎح ﺣﮑﻢ ﺑﺮ ﺑﻄﻼن و ﻋﺪم اﺳﺖ و ﯾﺎ از ﻃﺮﯾﻖ اﺛﺒﺎت ﮐﺮاﻣﺖ آن ﻫﻢ از ﻧﻮع ذاﺗﯽ آن ﻣﯽ ﺗﻮان ﻃﻮر دﯾﮕﺮی ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﻮد. از اﯾﻦ رو ﺑﺎ اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮐﻪ ﮐﺮاﻣﺖ اﮐﺘﺴﺎﺑﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺳﻠﺐ دارد و ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻧﮑﺎح را ﻗﺒﻞ از اﻧﻌﻘﺎد ﻧﮑﺎح ﻏﯿﺮﻫﻢآﯾﯿﻨﯽ، ﺗﺎﺑﻊ ﻣﻘﺮرات ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ دﯾﻦ و ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺐ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻧﮑﺎح داﻧﺴﺖ و در ﺻﻮرت ﺗﻐﯿﯿﺮ آﯾﯿﻦ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺬﻫﺐ و ﯾﺎ دﯾﻦ و ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ارﺗﺪاد ﯾﮑﯽ از زوﺟﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺣﮑﻢ ﻧﻤﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ اﻧﺴﺎن ﺧﺪﺷﻪ ای وارد ﻧﺸﻮد ﺣﺘﯽ اﮔﺮ آن ﻓﺮد ﮐﺎﻓﺮ ﮔﺮدد. زﯾﺮا آنﭼﻪ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ ﻓﻘﻂ ﮐﺮاﻣﺖ اﮐﺘﺴﺎﺑﯽ اﻓﺮاد اﺳﺖ و ﺗﺎ اﺑﺪ ﻗﻮام ﮐﺮاﻣﺖ ذاﺗﯽ اﻧﺴﺎن را ﺧﻮاﻫﯿﻢ داﺷﺖ.