خلاصة:
World literature investigates literary works that circulate beyond their cultures and demonstrates what like-but-unlike is. It considers a certain motif and sees how it represents its cultural aspects. . The Jungian archetype of the bird is the common thread that has been analyzed in this comparative study. Bird’s flight sheds light on metaphysical ascendance and transcendence. Moreover, the bird archetype conveys meanings associated with death, rebirth, awareness, consciousness, enlightenment, and wisdom. This article compares the archetype of birds in the poetry of Attar’s The Conference of the Birds (1177), Coleridge’s The Rime of the Ancient Mariner (1992), and Agbemabiese’s “Sankofa” (2008). The reason for such a choice is that, although they belong to different ages and literary heritages, all three portray a journey toward an individual’s Self-perfection. These poets utilize the bird archetype to manifest how Simurgh, Albatross, and Sankofa, reveal their archetypal meanings in Persian, English, and African cultures. By a comparative method based on Jung’s archetypal “process of individuation”, the bird is a uniting archetype, that represents the “Self” in Jung’s terminology. Binding the poetry of these nations demonstrates that through a self-realization journey, the individual can achieve perfection or become one with the whole.
ادبیات جهان در مورد اثار ادبی که فراتر از فرهنگ بومی جریان می یابند، تحقیق میکند و انچه که همزمان مشابه و فاقد شباهت به نظر میرسد را نمایش میدهد. ادبیات جهان، یک بنمایه مشخص را مورد مطالعه قرار داده و چگونگی نمودهای فرهنگیاش را تصویر می کند. کهنالگوی پرنده یونگ، ان وجه مشترکی است که در این بررسی تطبیقی مورد تحلیل قرار گرفته است. پرواز پرنده، صعود و تعالی متافیزیکی را اشکار میکند. به علاوه،کهنالگوی پرنده معانی دیگری همچون مرگ، تولد ثانوی، بیداری، اگاهی، روشنضمیری و معرفت را نیز دربرمیگیرد. این مقاله به بررسی و تطبیق کهنالگوی پرنده در اثر منظوم منطقالطیر (1971) عطار، منظومه دریانورد کهن (1992) کالریج، و شعر «سانکوفا» (2008) اگبیمبایس میپردازد. دلیل چنین گزینشی این است که، با وجودی که این اثار به اعصار و میراث ادبی مختلفی تعلق دارند، اما هر سه سفری در جهت کمال فرد را به تصویر میکشند. این شعرا، با استفاده از کهن-الگوی پرنده، معانی کهنالگویی سیمرغ، الباتروس و سانکوفا را به ترتیب در فرهنگهای ایرانی، انگلیسی و افریقایی اشکار میکنند. پرنده، کهنالگوی متحدکنندهای است که از طریق روش تطبیقی و بر اساس «فرایند فردیت» کهنالگویی یونگ، نمایانگر کهنالگوی "خود" (سلف)، در واژگان تخصصی یونگ است. با پیوند اشعار این ملل، کهنالگوی پرنده، به وسیله سفری خودشناسانه، مسیرکمال جویی، تعالی، و وحدت انسان با کل، را نشان میدهد.