خلاصة:
زمینه و هدف: ارتباطات انسان در سلامت معنوی مؤثر بوده و در تعامل با یکدیگر هستند؛ بر این اساس می توان سلامت معنوی را به عنوان عاملی بنیادین برای مقابله با چالش ها بهخصوص در مؤسسات و در ارتباط با اربابرجوع های متفاوت، متعدد و مداوم در نظر گرفت. پژوهش حاضر به دنبال بازشناسی چالش های ارتباطات چهارگانه انسان و تأثیر آن بر سلامت با مطالعه موردی یک مؤسسه مالی است. روش: جامعه آماری پژوهش 21 کارمند مؤسسه مالی است که سنجش اولیه کارکنان با پرسشنامه پولوتزین و الیسون بود و در گام بعدی با بهرهگیری از نرم افزارSPSS پاسخهای کارمندان تحلیل شد. متناظر با نتیجه تحلیل پرسشنامه برای ریشه یابی چالش ها از ابزار مصاحبه و برای تحلیل مصاحبه تحلیل محتوا و گفتمان استفاده شد. یافته ها: میانگین سلامت معنوی در افراد 8/85 با انحراف استاندارد 11 بوده است. با توجه به آستانه های تعیین شده برای این پرسشنامه، میانگین افراد در حد متوسط قرار دارد. به تفکیک، میانگین سلامت مذهبی 4/48 و سلامت وجودی 3/37 به دست آمده است. سطح سلامت معنوی در افراد مورد آزمون، براساس پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون، در سطح متوسط رو به بالا است. تفاوت مشاهده شده بین سطح سلامت مذهبی و سلامت وجودی نیز قابل توجه است. به نظر می رسد در بعد سلامت وجودی در مقایسه با سلامت مذهبی، نمره ها در سطح پایین تری قرار دارد. نتیجه گیری: از میان ارتباطات چهارگانه، کارمندان در ارتباط با دیگران دچار چالش بودند. بر این اساس، در راستای ارتقاء، سلسله کارگاه در راستای آشنایی با مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی برگزار شد. با کاربست اصول گفتهشده در این کارگاهها، تأثیر چشمگیری در ارتقای سلامت وجودی و در نهایت سلامت معنوی کارکنان مشاهده شد و ارتباط با ارباب رجوع و بهره وری بهبود یافت. روش: جامعه آماری پژوهش 21 کارمند مؤسسه مالی است که سنجش اولیه کارکنان با پرسشنامه پولوتزین و الیسون بود و در گام بعدی با بهرهگیری از نرم افزارSPSS پاسخهای کارمندان تحلیل شد. متناظر با نتیجه تحلیل پرسشنامه برای ریشه یابی چالش ها از ابزار مصاحبه و برای تحلیل مصاحبه تحلیل محتوا و گفتمان استفاده شد. یافته ها: میانگین سلامت معنوی در افراد 8/85 با انحراف استاندارد 11 بوده است. با توجه به آستانه های تعیین شده برای این پرسشنامه، میانگین افراد در حد متوسط قرار دارد. به تفکیک، میانگین سلامت مذهبی 4/48 و سلامت وجودی 3/37 به دست آمده است. سطح سلامت معنوی در افراد مورد آزمون، براساس پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون، در سطح متوسط رو به بالا است. تفاوت مشاهده شده بین سطح سلامت مذهبی و سلامت وجودی نیز قابل توجه است. به نظر می رسد در بعد سلامت وجودی در مقایسه با سلامت مذهبی، نمره ها در سطح پایین تری قرار دارد. نتیجه گیری: از میان ارتباطات چهارگانه، کارمندان در ارتباط با دیگران دچار چالش بودند. بر این اساس، در راستای ارتقاء، سلسله کارگاه در راستای آشنایی با مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی برگزار شد. با کاربست اصول گفته شده در این کارگاهها، تأثیر چشمگیری در ارتقای سلامت وجودی و در نهایت سلامت معنوی کارکنان مشاهده شد و ارتباط با ارباب رجوع و بهره وری بهبود یافت.
Background: Human relationships are effective in spiritual health and interact with each other, and accordingly, spiritual health can be considered as a fundamental factor for dealing with problems and challenges, especially in institutions with different, numerous and continuous client relationships. The current research seeks to identify the four challenges of human relationships and its effect on health with a case study of the financial institution.
Methods: The case study of the research included 21 employees of a financial institution. The study population was initially assessed with the Polotzin and Ellison questionnaire, and subsequently, results were analyzed using SPSS. Corresponding to the results of the questionnaire analysis, the interview tool was used to identify the root of the challenges, and content and discourse analysis were used to analyze the interview.
Results: The average spiritual health in the sample was 85.8 with a standard deviation of 11, which was in the average range based on the thresholds set for this questionnaire. At the same time, the average religious health was 48.4 and existential health was 37.3. The level of spiritual health in the tested subjects, based on the spiritual health questionnaire of Polotzin and Ellison, is at an average level. The observed difference between the level of religious health and existential health is also significant. The scores for the dimension of existential health were at a lower level compared with religious health.
Conclusion: Among the four types of relationships, employees had challenges in relationships with others. Accordingly, a series of workshops on verbal and non-verbal communication skills will be held in order to improve this domain. By applying the mentioned principles in these workshops, a significant effect was observed in promoting existential health and ultimately spiritual health, and finally, relationships with clients and productivity