خلاصة:
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی نهادینه سازی شادی در دانشجویان علوم ورزشی مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر دادهها کیفی با استفاده از تئوری دادهبنیاد (رویکرد سیستماتیک) بود. مشارکتکنندگان 10 نفر از استادان علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و 4 نفر از دانشجویان علوم ورزشی بودند. ابزار تحقیق مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. اعتبارسنجی با استفاده از رویکرد همسوسازی انجام شد. برای دستیابی به این منظور چند نوع همسوسازی شامل استفاده از چند منبع برای دادهها (وجود گروههای مختلف بهعنوان مشارکتکننده)، و چند بررسیکننده (دو نفر) برای تأیید یافتههای نوظهور انجام شد. روش تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی انجام شد. تمامی دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020 تحلیل و بررسی شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحقیق دربرگیرنده 6 مؤلفه انتخابی (شرایط علی، پدیده، زمینه، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها)، 30 کد محوری و 136 کد باز است. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد راهبردهای اساسی شادابسازی شامل توسعه توانمندیهای استادان (در محورهای مرتبط با تدریس و یادگیری، مدیریت کلاس، تعامل و ارتباط با دانشجویان و سنجش و ارزشیابی)، انعطافپذیری و وجود عدالت در قوانین دانشگاه، تعامل و مشارکت دانشجویان در برنامههای دانشگاه و برگزاری بازدیدها، اردوها و رویدادهای مرتبط با واحدهای درسی بودند
Background: The purpose of this study was to provide a model of institutionalization of happiness in sports science students based on the grounded theory.
Methods: The research method was applied in terms of objective, and qualitative in terms of data using data base theory (systematic approach). The participants included ten professors of educational sciences, psychology, sports sciences, and 4 students of sports sciences. The research tool was semi-structured interviews. Validation was attained using alignment approach. To achieve this purpose, several types of alignment including the use of multiple sources for data (the presence of different groups as contributors), and multiple reviewers (two people) were performed to verify emerging findings. Data was analysed using a three-stage open, central, and selective coding. All data were analyzed and checked using Max QDA software version 2020.
Results: The findings of the research include 6 selected components (causal conditions, phenomenon, context, intervening conditions, strategies and consequences), 30 core codes and 136 open codes.
Conclusion: According to results of the study, the basic strategies of revitalization include development of professor abilities (in areas related to teaching and learning, class management, interaction and communication with students, and assessment and evaluation); flexibility and the justice in university rules; and interaction, and participation of students were in university programs and holding visits, camps, and events related to academic units.