ملخص الجهاز:
"(1)مهدی حسینی در توصیفی که از شخصیت خانم ریاضی ارایه میدهد نهایت ارادت و دلبستگی خود را نسبت به این معلم هنر نشان میدهد:آنچه از ایشان به یاد دارم،این است که حدودا چهل ساله به نظر میرسید،بسیار پرتحرک،خوش برخورد و صمیمی بود.
اکنون که متجاوز از چهل سال از آن زمان میگذرد و طی دورههایی که خود آموزش میدیدم و تحصیل میکردم با استادان زیادی کار کردم با این وجود باز هم میگویم آنچه میدانم از خانم ریاضی است.
که در مناظر و نقاشیهای او شکل گرفته بودند،به مرور نزد هنرمند،اهمیت بیشتری مییابد و تا مدتی مهدی حسینی خود را وقف طراحی و نقاشی از این اشیا میکند.
(4)تاکید بر زیبایی بصری مورد اشاره هنرمند با آنچه ما در ظاهر زیبا مینامیم تفاوت دارد چرا که آثار متاخر او ذهن مخاطب را هرچه بیشتر از واقعیت مشهود دور میسازد.
از ویژگیهای فیزیکی طراحیهای حسینی که بگذریم نکته دیگری که در آثار این دوره او قابل تامل است و در دورههای بعد نیز به شکل آگاهانهتری تداوم مییابد،آرامشی است(نه سکون) که بر آنها حاکم است.
هنرمند از طریق اشیای بسیار آشنا و با استفاده از فضایی که خلق میکند ذهن مخاطب را متوجه درون اثر،و نه بیرون از آن میسازد بدینترتیب اثر بهانه است تا هنرمند از طریق آن ذهنیت خود را،و نه گوشهای از واقعیت مشهود را،بیان کند.
پس از دوران جنگ و در سالهای هفتاد هنگامی که جامعه رفتهرفته دوران آموزش را تجربه میکرد،به مرور در آثار حسینی نیز آرامش شکل میگیرد و شاهد نزدیک شدن او به خواستهاش،یعنی آفرینش آثاری که ذهن بیننده را متوجه درون خود کند،هستیم."