خلاصة:
بررسی نگرش مدیران شهر اصفهان نسبت به مطالعهی غیردرسی دانش آموزان با هدف تعیین
نمرهی کلی و تفکیکی نگرش مدیران در سال 82 به روش پیمایشی و شیوهی اجرای ارسالی،
روی نمونهی 210 نفری از مدیران مدارس سه دورهی تحصیلی شهر اصفهان که با روش
نمونهگیری «تصادفی طبقهای متناسب با حجم» انتخاب شده بودند، صورت گرفت. مهمترین
یافته های حاصل از 146 پرسش نامهی برگشت داده شده عبارت است از: 1) در مجموع مدیران مدارس اصفهان نسبت به مطالعهی غیردرسی دانش
آموزان، نگرش مثبتی دارند (222= و 8/21= S مشاهده شده و نطقهی برش 174= C.P).
همچنین میانگین نمرهی نگرش مدیران در خرده مقیاس شناختی، عاطفی و روانی حرکتی
بیشتر از حد مورد انتظار بود.
2) آزمونهای آماری مقایسه ای، هیچگونه تفاوت معناداری را بین نمرهی نگرش مدیران
نسبت به مطالعهی غیردرسی به تفکیک بین جنس، سابقهی کار، سابقهی مدیریت، مدرک
تحصیلی و نواحی مختلف نشان نداد. غنیسازی کتابخانهها، برگزاری مسابقات
کتابخوانی، مقالهنویسی، نمایشگاههای کتاب و دورههای ضمن خدمت برای بهبود نگرش و
مطالعهی غیردرسی از پیشنهادهای این پژوهش است.
ملخص الجهاز:
"پژوهش اخیر به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که «نگرش مدیران مدارس شهر اصفهان نسبت به مطالعهی غیردرسی دانش آموزان چگونه است؟» به عبارت دیگر، در هر یک از ابعاد سه گانهی نگرش، مدیران مدارس شهر اصفهان نسبت به مطالعهی غیردرسی توسط دانشآموزان چه نگرشی دارند و آیا در دوره های مختلف تحصیلی و هم چنین بین زنان و مردان نگرش ها به تفکیک رشته، ناحیه، سابقهی مدیران و… تفاوت معناداری دارد یا نه؟ * به اعتقاد معمار (1376) «سنجش جهتگیریهای احساسی و فکری یک جامعه از طریق میزان مطالعه و نوع آن مشخص میشود و به دلیل آنکه مطالعه، نتیجه و شاید عامل بیداری فرهنگی یک نسل است، لذا شناخت نوع مطالبی که خوانده میشود (و همچنین نوع نگرشی که نسبت به مطالعه_________________________ 1.
آیا تفاوت معناداری بین نمرهی نگرش مدیران مدارس شهر اصفهان نسبت به مطالعهی غیردرسی دانش آموزان به تفکیک جنس، سابقه، مدرک، ناحیه و دوره وجود دارد؟ روش جمعیت هدف (جامعهی آماری) پژوهش اخیر کلیهی مدیران مدارس، شاغل به کار در سال تحصیلی (82-81) در شهر اصفهان بودند که توزیع فراوانی آنان به تفکیک جنس، مدرک، سابقه، ناحیه در جدولهای زیر آمده است.
همانگونه که قبلا آمد و یافتههای جدول پنج نیز نشان میدهد، هیچگونه تفاوت معناداری بین نمرهی نگرش مردان و زنان، چه در نمرهی کل نگرش و چه در هر کدام از خرده مقیاسهای شناختی، رفتاری و عاطفی مشاهده نشد و به نظر میرسد نگرش مردان و زنان مدیر مدارس در مورد مطالعهی غیردرسی دانش آموزان یکسان است."