ملخص الجهاز:
"نتیجهء تحقیق ولد2در سال 1973 نشان داد که عواملی از قبیل: بینش مادر در قبال ارزش و اهمیت تعلیم و تربیت،توانایی او در پرورش روانی کودکش و نیز حمایتی که از استقلال شخصیت فرزندش میکند،تأثیر عمیقتری بر موفقیت تحصیلی او دارند و عواملی مانند موقعیت اجتماعی و اقتصادی در مقایسه با آنها از درجهء اهمیت کمتری برخوردارند.
10به این صورت که والدین باید از زمانی که فرزندشان در کلاس آمادگی و یا حتی پایینتر از آن قرار دارد،دقیقا آموزش داده شوند که اولادشان را چگونه در امور تحصیلی یاری دهند.
بدین منظور،مدرسه ابتدا باید این اطمینان را در آنها به وجود بیاورد که مشارکت در امور مدرسه،حق قانونیشان است و همکاری آنها میتواند از برجستهترین فعالیتهای مدرسه باشد.
اگرچه برخی از روشهای اعمال شده در کشورهای صنعتی به نظر غریب میرسند،اما نشانگر تلاش آنها برای جلب پدر و مادرها است؛برای مثال یکی از مدارس به ازای هر ساعت شرکت والدین در برنامههای مدارس،به آنها مبلغی پرداخت مینمود!15مدارس دیگری برای تضمین مشارکت والدین حتی به تمهیداتی مانند فراهم نمودن وسیلهء رفتوآمد و پذیرایی در جلسات نیز متمسک میشد.
برخی مدارس روشهای موفقی در جلب مشارکت پدر و مادرها دشتهاند،از جمله اینکه در ابتدای سال تحصیلی برای هر خانواده کارتی ارسال میکنند تا نمراتی را که معلم به تکالیف خانهء دانشآموز میدهد،در آن ثبت نمایند.
مدرسه و معلم میتواند با دخالت دادن والدین(حتی آنهایی که بیسوادند)در برخی امور آموزشی(مثلا تعیین مقررات مربوط به انجام تکالیف)و نیز بادادن آگاهیهایی به آنان در مورد مسائل آموزشی،توجه و همکاری هرچه بیشتر آنها را جلب نمایند."