"به نمونهء تدریس زیر توجه کنید: -بچههای عزیز!وقتی ما بعضی از کلمهها را میشنویم،احساس میکنیم که کاری انجام گرفته یا اتفاقی افتاده است؛و یا حالتی را از شنیدن آن کلمه میفهمیم.
خوب بچههای عزیز!همانطور که دیدید، با شنیدن کلمههایی مثل:«میزند،میبارد» میآید»احساس میکنیم،کاری انجام گرفته یا اتفاقی افتاده است.
اما برای یک آموزگار پایهء اول،آنچه که ضرورت دارد، دانستن این نکته است که مصوتها را باید براساس اینکه اولین صدا یا دومین صدای هر بخش هستند،تقسیم کند؛مثلا وقتی که میگوییم:«آ»اول به این خاطر است که«آ» همیشه اول میآید،شاید سئوال شود:«پس چرا در کلمهء«قرآن».
آ اول نیامده است؟» جواب این است که اولا قرآن کلمهای است عربی و بخش و صداکشی ندارد؛ثانیا اگر هم داشته باشد،منظورمان این است که«آ» باید اولین صدای بخش باشد و نه اولین صدای«کلمه».
حالا شما کلمههای زیر را بخش کنید و مصوتها را براساس اینکه اولین صدا یا دومین صدای هر بخش هستند،نامگذاری کنید:آباد،ادب، ایران،سیب،اردک،بز،امروز،نادر،اورع، رود."