ملخص الجهاز:
"گاهی معلمان درمییابند که سؤالات کتب درسی برای کلاس درس او نامناسب هستند و خود شخصا اقدام به نوشتن سؤالات میکند و معمولا در تنظیم این تستها چهار مرحله به شرح زیر وجود دارد: 1-شناخت مفهوم یا مهارتی که ارزیابی میشود؛ 2-تعیین هدف؛ 3-تنظیم سؤال برای هر هدف؛ 4-ارزیابی اعتبار سؤال برای به کار بردن آن در آینده.
سؤالات تشخیصی چند هدف محدود در ریاضی را میتواند ارزیابی کند و در دورهء آمادگی به صورت عملی انجام میشود، مانند تناظر یکبهیک دو مجموعه که دانشآموز با راهنمایی معلم آن را انجام میدهد و معمولا در هر نوبت سه الی پنج سؤال کافی است،ولی در مدارس ابتدائی میتوان بین 10 الی 20 سؤال تنظیم کرد که دانشآموزان بهطور کتبی نیز میتوانند به سؤالات جواب دهند.
برنامهها شامل موارد زیر است: 1-در تنظیم برنامهها سطح عملکرد جاری دانشآموزان رعایت میگردد؛ 2-برنامهها دارای هدفهای کوتاهمدت و سالانه هستند؛ 3-در برنامهها زمان آموزش،درصد اوقات صرفشده دانشآموزان در محیطهای مختل آموزشی و میزان فعالیتهای آنان تعیین شده است؛ 4-وسایل آموزشی مورد نیاز در هر درس تعیین گردیده است؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-هدفهای رفتاری درس و معیارهای ارزشیابی دروس معین شدهاند.
توجه به این نکته نیز ضروری است که اولیاء دانشآموزانی که در حل تمرینات کمک میکنند باید از اهداف آموزشی درس و تکالیف درسی باخبر باشند و بدانند که تمرینات تعیینشده،برای حل در منزل،با دلایل منطقی تهیه و ارائه شدهاند تا بتوانند به دانشآموز در یادگیری مطالب ریاضی کمک کنند البته،اگر معلم اطلاعات لازم درباره تکالیف درسی را به صورت یادداشت به اولیاء هر دانشآموز اطلاع دهد،مسلما در آموزش درس و انجام تکالیف، کمک اولیاء دانشآموزان بسیار پرثمرتر و موفقیتآمیزتر خواهد بود."