ملخص الجهاز:
"با پذیرش آثار خوب و پایدار «تبلیغ سنتی» و حضوری، این سؤال مطرح میشود که در عصر ارتباطات و رقابت چشمگیر «وسایل ارتباط جمعی» آیا تبلیغ سنتی کافی است؟ و میتوان از قدرت اعجابانگیز و مزیتهای فراوان رسانهها که جزء لاینفک زندگی مردم شده است برای تبلیغ دین غافل بود؟ رادیو معارف در مدت فعالیت خود با ویژگیها، آثار و چالشهایی روبرو شده است که امیدواریم آشنایی فرزانگان و مبلغان با موقعیت این «رسانه دینی» بتواند به همدلی و همکاری بیشتر آنان بینجامد.
اما آیا در کشور ما به دلیل موقعیت خاص صدا و سیما طرح موضوعات دینی در شبکههای مختلف صوتی و تصویری از این دست است؟ آیا میتوان آنها را مصداق «رسانه دینی» دانست؟ در میان همه شبکهها «رادیو معارف» از ویژگیهایی برخوردار است که میتواند مصداق «رسانه دینی (2) » باشد.
کاستن فاصله تولید و مصرف فعالیت رادیو معارف در قم با توجه به ظرفیتهای ویژه علمی ـ پژوهشی این دیار، سبب شده است این رسانه ضمن تعامل بسیار خوبی که با مراکز مختلف دارد، در کمترین زمان ممکن، پاسخگوی نیازهای دینی مخاطبان باشد.
مأموریت و موقعیت کاری «رادیو معارف» سبب شده است که این رسانه با شناخت مناسب از نیازهای واقعی و چالشهای فکری و رفتاری تلاش کند در طرح موضوعات مورد نیاز و جدید پیشتاز و پاسخگوی دغدغه مخاطبان باشد.
خلاءهای موجود و عملکرد رسانهای ما نشان میدهد باید نسبت به «معلومات» و «مهارت» مورد نیاز و متناسب با اقتضائات رسانه و تربیت نیروهای کارآمد، نهضتی «علمی» و «عملی» شکل بگیرد تا آثار آن را در برنامهها و رسانههای دینی کشور ببینیم، زیرا هر رسانهای متأثر از موقعیت درونی و بیرونی خود فعالیت میکند و اصولا نقش واسطه، بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان دارد و مسئولیت اصلی آن توزیع است نه تولید."