ملخص الجهاز:
"حرفهای این ترانه برای عشق پایان ندارد و هر بار خوانش، چیز تازهای را به مخاطب عرضه میدارد و اینهمه بدان خاطر است که شاعر درک کامل خود را از عشق، در موقعیت عاشقانه، با ظرافت و صداقت تمام، به ترانه بازپس داده است.
/1341/ آیدا در آینه و این آثار نیز به عنوان شعر فولکلوریک، ارتباطی نزدیک با ترانه دارند: ـ بارون /1333/ هوای تازه ـ پریا /1332/ هوای تازه ـ دخترای ننهدریا /1338/ باغ آینه ـ قصة مردی که لب نداشت /1338/ در آستانه باقی اشعار شاملو را در گسترة شعر میدانم نه در دنیای ترانه و البته برای این تقسیمبندی دلایلی دارم: ابتدا به اشعاری چون «در این بست» و «بهار خاموش» بپردازیم.
». معتقدم حرفهای این ترانه برای عشق پایان ندارد و هر بار خوانش، چیز تازهای را به مخاطب عرضه میدارد و اینهمه بدان خاطر است که شاعر درک کامل خود را از عشق، در موقعیت عاشقانه، با ظرافت و صداقت تمام، به ترانه بازپس داده است.
چنانکه بارون شعر امید و ایمان به اراده انسانی است، هرچند هنوز ارادهای نمیبیند؛ در پریا این اراده پا به عرصه وجود میگذارد و دیوها را میتاراند؛ اما در قصه دخترای ننهدریا شاعر به این کشف میرسد که همه چیز تحت سیطره اراده بشری نیست و گاه تقدیر و شرایط موجود نیز حرفهای خود را دارند!
البته نباید از نظر دور داشت که شاملو اصولا شاعری اجتماعی است که هیچگاه از نقد و تحلیل مسائل پیرامون خود غافل نبوده است اما آنچه گفته شد حاصل تدقیق دربرآیند دغدغههای شاعر در گذر زمان است که در همین محدوده ترانه و اشعار فولکلوریک نیز رخ مینمایاند."