ملخص الجهاز:
"6 استقلال دستگاه فلسفی ملاصدرا برای داوری در جدید بودن یا نبودن فلسفهء ملاصدرا میتوان بهطور کلی در نخستین گام چنین پرسشی را مطرح ساخت که اساسا ملاک نو بودن و ابتکاری بودن یک فلسفه و دستگاه فلسفی در چیست؟ بهطور اجمالی باید گفت از آنجا که دستگاههای فلسفی ایرانی،اعم از مشایی،اشراقی، حکمت متعالیه اصول موضوعهء خاص و جدیدی را به کار میبندد و آنگاه نتایج و فروع جدیدی که در دستگاههای دیگر نیست را استنتاج میکند،فلسفهای مستقل،نو و ابتکاری است.
) دو دیگر از جمله معضلاتی که در پرتو اصالت وجود راه حل روشنی مییابد این است که ماهیات،امور ثابت و تغییرناپذیری هستند و به اصطلاح"انقلاب ماهیت"محال است در صورتی که در عالم خارج،موجوداتی داریم که در حال حرکت تکاملی هستند و در مقطعی از تکامل آنها،ماهیت خاصی بر آنها صدق میکند(مانند تکامل جنین انسان)و بر اساس قول به اصالت ماهیت میبایست گفت که در هر مرحلهای ماهیت خاصی تحقق مییابد و سپس در مرحلهء بعدی محو و نابود میشود و از نو ماهیت جدیدی شکل میگیرد که نمیتوان آن را با ماهیت قبلی"متحد"و دارای"این همانی" دانست.
برای مرتبه دوم به بررسی میپردازیم که آیا آنچه ما آن را به عنوان افاضه و ایجاد مینامیم،واقعیت جدا از واقعیت داده شده دارد یا نه؟در اینجا میبینیم اگر واقعیت"دادن" غیر از واقعیت"داده شده"باشد لازم میآید که ما وجود معلول،داده شده،را چنین فرض کنیم که قطع نظر از افاضه و عمل علت،یک واقعیتی است مستقل،و کاری که علت میکند این است که با آن واقعیت مستقل،افاضه و ارتباط پیدا میکند و آن را برمیدارد و به معلول میدهد و البته این فرض مستلزم اینست که ما برای گیرنده نیز واقعیت مستقل از واقعیت "واقعیت داده شده"فرض کنیم."