ملخص الجهاز:
دانش پیشنیاز در برنامهریزی درسی1 معرفی مقاله ترجمه:دکتر محمود مهرمحمدی در مباحث مربوط به سازماندهی محتوای برنامههای درسی، اصل تقدم و تأخر منطقی همواره مطرح و مورد تاکید نظریهپردازان این عرصه از دانش بشری بوده است.
بنابراین،پرسش جالبتوجه در خصوص تصمیمات ناظر به توالی منطقی در برنامههای درسی این است که به کدام معلومات و تجارب بهعنوان پیششرط ارائهء معلومات و تجارب بعدی نیاز میباشد؟توجیه پاسخهایی که به این سؤال داده میشود،مستلزم تمسک به مجموعهای از فرضیات در زمینههای منطق،شناختشناسی(معرفتشناسی)و روانشناسی میباشد که تعیینکنندهء ماهیت دانش و یادگیری است.
هرچند که این تقدم و تاخر در یادگیری در انجام عملیات تقسیم طولانی،کاملا صحیح بنظر میرسد،لیکن این موضوع غالبا توسط معلمان حساب دورهء ابتدائی تا بدانجا تسری داده میشود که گویی در فراگیری چهار عمل اصلی سیر منطقی از جمع کردن آغاز شده و با تفریق ادامه خواهد یافت و تنها پس از آموختن این دو،آموزش ضرب و نهایتا تقسیم میسر میباشد.
18 در حالیکه کلیه فروض پیشگفته،کاملا مبتنی بر یک نظریهء روانشناسی در خصوص انواع ساختارهای دانش که فراگیران در مراحل مختلف آموزش در اختیار دارند،میباشد مع الوصف بسیاری از مفاهیم و برداشتهای دیگر از توالی منطقی در برنامههای درسی وجود دارد که بهطور ضمنی با موضوع دانش پیشنیاز مرتبط است.
(مترجم) (18)-همانگونه که نویسندهء محترم مقاله بیان داشتهاند،نظریه برونر بیش از آنکه مربوط به بحث تعیین تقدم و تأخر منطقی موضوعات و مطالب درسی بهعنوان مبحثی از سازماندهی محتوای برنامه باشد به موضوع انتخاب محتوای برنامه مربوط میباشد که البته این دو،بحثهای متفاوتی در عرصهء برنامهریزی درسی میباشند لازم به ذکر است که آزوبل نیز به ساختار ذاتی دیسیپلینها معتقد است و از آن بهطور روشنی در بحث مربوط به سازماندهی محتوی استفاده مینماید.