ملخص الجهاز:
نظام اطلاعاتی مدیریت آموزشی6( EMIS )،یا بهطور خلاصه نظام اطلاعاتی آموزشی،مجموعهای است که دادههای کمی و کیفی دربارهء درونداد7،فرایند8،برونداد9 و محیط10نظام آموزشی را به نظم ویژهای درمیآورد؛به طوری که با تحلیل این دادهها میتوان اطلاعات لازم را دربارهء کارایی درونی و برونی فعالیتهای آموزشی،بدست آورد.
این مراحل عبارتند از:(الف)تعیین اطلاعات مورد نیاز،(ب)طراحی نظام اطلاعاتی و ایجاد پایگاههای دادهها،(ج)تحلیل دادهها و تدوین گزارشهای تحلیلی ادواری و موضوعی دربارهء سیاستهای آموزشی.
در گام دوم،دادههای مورد نیاز تحلیل و تفسیر میشوند تا اطلاعات فنی حاصل شود؛بالاخره در گام سوم،گزینههای ممکن را مشخص کرده،با داوری دربارهء آنها نسبت به ارزش نسبی گزینهها،در رابطه با اهداف نظام آموزشی و نظام ارزشهای موردنظر، قضاوت کرده،سرانجام سیاستهای آموزشی تدوین میشود.
بنابراین برای تشکیل این پایگاه دادهها باید با استفاده از دادههای موجود در سازمانهای خارج از وزارت آموزش و پرورش،دادههای کلی مربوط به متغیرهای عوامل برونی(جمعیت کشور امثال آن)را فراهم کرد.
پایگاه دادههای برونی شامل دادههای مربوط به شاخصهای اقتصادی و مالی کشور(رشد اقتصادی،تولید ناخالص ملی،جمعیت فعال،نرخ بازده سرمایهگذاری،بودجهء کل کشور، سهم آموزش و پرورش از بودجهء کشور و غیره)؛و نیز شاخصهای دیگر(نرخ بیسوادی، شاخص استفاده از وسایل ارتباط جمعی،شمار روزنامهها و نشریات برحسب میزان توزیع منطقهای آنها و غیره)است.
نحوهء تدوین و عرضهء این گزارشها باید چنان باشد که با استفاده از جداول،نمودارها و اشکال آماری،که به سهولت برای مدیران قابل درک باشد،وضعیت موجود نظام آموزشی را به ویژه در رابطه با سیاستهای موردنظر که تحلیل آنها برخی از جنبههای گزارش را باید تشکیل دهد،تحلیل نموده و در اختیار مدیران و مقامات تصمیمگیری نظام آموزشی قرار دهد.