خلاصة:
مقاله حاضر مربوط به پژوهشی است که در سال ۱۳۷6 با حمایت مالی پژوهشکده تعلیم وتربیت ... آقای احد نویدی انجام شده است. این تحقیقی سهم هر یک از ملاکهای هدایت تحصیلی را در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان نظام جدید آموزش متوسطه مشخص میکند. نگارندهاین مقاله پژوهشی پس از بیان مساله، ضرورت انجام را توجیه و هدفها و فرضیههای پژوهش را بیان میکند و روش انجام تحقیق (جامعه آماری، نمونه آماری، شوه نمونه گیری، متخیرها، ابزارهای اندازه گری و شیوه تجزیه و تحلیل دادهها) را توضیح میدهد. سپس، ضمن
یافتههای تحقیق و اشاره به عوامل مور در به گشت ملاکها و ضوابط هدایت تحصیلی، نتیجه میگیرد که بخش عمدهای از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دور متوسطه، از روی شاخصهای عملکرد تحصیلی قبلی (نمرههای درسی) آنان قابل پیشبینی است و برای پیش بینی با تبین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هیچ متغیری به اندازه عملگرد تحصیلی قبلی آنان اهمیت ندارد. با افزودن سایر ملاکهای هدایت تحصیلی به شاخصهای عملکرد تحصیلی قبلی، میتوان دقت پیش بینی تحصیلی بعدی را افزاش داد. با وجود این، افزایش دقت پیش بینی ناشی از
مشارکت متغیرهای موردنظر (هوش رغبت تحصیلی، نظر دانش آموز، نظر اولیای دانش نظیر دبیران و نظر مشاور) بسیار ناچیز بوده و قابل توجه نیست. به عبارت دیگره شاخصهای عملکرد تحصیلی قبلی به تنهایی، قادر است آنچه راکه به وسیله همه ملاکهای هدایت تحصیلی پیش بینی میشود، تبیین کند و مشارکت سایر ملاککهای هدایت تحصیلی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی بعدی دانش آموزان از لحاظ آماری با نظری معنادار نیست، بنابراین، در شرایط کنونی دخالت دادن نمرههای درسی دانش آموزان در هدایت تحصیلی آنان عملا مفید و مناسب است ولی دربارة فایده عملی و مناسب بودن سایر ملاکهای هدایت تحصیلی تردید جدی وجود دارد. این نتیجه گیری موجه به نظر میرسد، مخصوصا به دلیل اینکه استعداد و علایق تحصیلی دانش آموز در نمرههای درسی او منعکس میشود.
محقق بر مبنای یافتههای خود پیشنهاد میکند که در برنامه هدایت تحصیلی، تجدید نظر کلی به عمل آید و روشهای لازم برای دخالت دادن نیازها و امکانات جامعه در هدایت تحصیلی دانش آموزان توسعه یابد و تا زمانی که ابزارهای مناسب برای سنجش استعدادها و علایق تحصیلی تهیه نشده است، انتخاب و جایگزینی دانش آموزان در رشتههای تحصیلی صرفا براساس نمرههای درسی آنان انجام شود. این مقاله را آقای احد نویدی عضو هیات علمی پووهشکده تعلیم ترییت تنظیم کرده و برای درج در ویژهنامه راهنمایی و مشاوره در اختیار فصلنامه قرار داده است. که بدین وسیله از ایشان قدردانی میشود.
ملخص الجهاز:
بررسی سهم هریک از ملاکهای هدایت تحصیلی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نظام جدید آموزش متوسطه معرفی مقاله\نوشتهء:احد نویدی مقالهء حاضر مربوط به پژوهشی است که در سال 1376 با حمایت مالی پژوهشکدهء تعلیم و تربیت توسط آقای احد نویدی انجام شده است.
صرفنظر از معنادار بودن آماری،حداکثر 5 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شاخههای فنی و حرفهای و کار دانش از روی نمرههای دروس خاص در سال اول دورهء متوسطه قابل پیشبینی است که از لحاظ نظری ارضاکننده نیست.
بررسی سهم هریک از ملاکهای هدایت تحصیلی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نظام جدید آموزش متوسطه جدول 1-مجذور ضرایب همبستگی نیمهتفکیکی حاصل از تعیین عمدی؟؟؟ترتیب ورود متغیرهای پیشبین (به تصویر صفحه مراجعه شود) 01/0>P:*05/0>P:** نتایج تحلیل رگرسیون با روش گام به گام نیز از فرضیهء شمارهء 5 حمایت میکند.
با این حال،در صورت دخالت ؟؟؟شاخصهای همهء متغیرهای مربوط به عملکرد تحصیلی قبلی در محاسبات همبستگی،11 درصد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شاخهء کار دانش از روی ؟؟؟عملکرد تحصیلی قبلی آنان قابل پیشبینی است(به جدول 3 مراجعه و روشهای مندرج در مقابل نماد R2???y.
نمرههای دروس خاص دورهء راهنمایی و سال اول دورهء متوسطه،به تنهایی قادرند وظایف همهء ملاکهای هدایت تحصیلی را انجام دهند و سهم سایر ملاکهای هدایت تحصیلی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بعدی دانشآموزان از لحاظ آماری یا نظری معنادار نیست؛ بنابراین،در شرایط کنونی دخالت دادن نمرههای درسی دانشآموزان در هدایت تحصیلی آنان کاملا مناسب بوده و عملا مفید است ولی دربارهء مناسب بودن و فایدهء عملی سایر ملاکهای هدایت تحصیلی،تردید جدی وجود دارد.