ملخص الجهاز:
"بنابراین،با توجه به کاربردهای نقاشی و تصویر از زمان پیدایی حیات انسانی میتوان گفت که تصویر اثر سحرآمیزی بر انسانها داشته است.
تصویر و کلام در برابر مخاطب گذاشته میشود و او آن را میبیند؛ولی گزینشش نمیکند یا آنها را برمیگزیند،اما درک نمیکند.
باید به این امر توجه داشت که اطلاعات تصویری یا کلامی به چه صورت در فرآیند ذهنی-شناختی مخاطب وارد میشود.
آیا فرآیند محرک پاسخی است یا از یک فرآیند شناختی پیروی میکند؟ میتوان به جرأت گفت که اگرچه بین تصویر و گیرنده آن یک واقعهء محرک- پاسخی روی میدهد،آنچه فرد را برمی انگیزد تا تصویر و کلام را درونی کند و آن را به هنجار شخصی تبدیل سازد،جریان محرک-پاسخی نیست بلکه فرآیندهای شناختی است که انگیزش لازم را برای پذیرش پیام پدید میآورد.
استندینگ5 برآورد کرد که از مجموعه یک میلیون تصویری که ممکن است آزمودنیها ببینند، پس از گذشت دو سال میتوانند 75%از آنها را در حافظه خود نگه دارند."