ملخص الجهاز:
"محمد عطاران سئوال:علت پرخاشگری برخی دانشآموزان چیست و چگونه میتوان این رفتار را در آنها تعدیل نمود؟ پرخاشگری اگر از صورت متعادل آن خارج شده و به صورت رفتاری دائمی و از عناصر ثابت شخصیت دانشآموز بشمار آید، رفتاری نابهنجار است که علل چندی را میتوان از زمینههای ایجاد آن محسوب داشت، ناکامی،محدودیتهای بیجا،تبعیض،احساس عدم محبوبیت،ضربهزدن به استقلال کودک،و اموری از این قلمرو،آرامش روانی کودک را سلب نموده و کنترل وی را بر هیجاناتش،از او میگیرند.
در این حالت کودک و حتی فرد بالغ به علت ضایعه مغزی نمیتواند صحیح و منطقی فکر کرده و قادر نیست احساسات و تمایلات خود را کنترل نماید و واکنش او به عواملی که اتفاق میافتد،سریع،خشن و انفجاری است.
ابزاری که در این مطالعه روانشناسان استفاده میکنند،عبارت است از مشاهده،آزمایش،مصاحبه،پرسشنامه و هدف از این مطالعه آن است که قانونهای حاکم بر رفتار موجود زنده را پیدا نموده و فعالیتهای روانی وی را در قالب نظمهای تجربهپذیر جای دهند."