ملخص الجهاز:
"این بوده که باین فرقه همین سخنان را ایراد میگرفتند و آنها هم در پاسخ میگفتند بلی ظاهرا میان آنها تیره بوده ولی در باطن از همدیگر خشنود بودند بهرحال دلیل این عقیده هم چنانکه ملاحظه فرمودید پوچ و بیمعنی بوده است 4-جمعی دیگر از پیروان جعفر چنین گفتند که امامت بعد از وفات امام حسن(ع)معلوم گردید که اصلا از طرف امام علی النقی به جعفر منتقل شده است این جمعیت معتقد بودند که امام حسن عسکری(ع)فرزندی بنام محمد داشته ولی در حیوة خود آنحضرت فوت کرده است و چنین استدلال کرده بودند که آنحضرت چون بلا عقب وفات نموده و امام نباید بلا عقب باشد و علاوه بنا بنص صریح امام جعفر صادق(ع) که بعد از امامت امام حسن و امام حسین(ع)امامت در دو برادر جمع نمیشود لذا بر ما ثابت شده که جعفر از طرف پدرش امام علی النقی امام بوده و امامت امام حسن عسکری(ع)از ریشه باطل بوده است این استدلال از همه استدلالات فرق گذشته پوچتر است زیرا گروهی که شش سال بامامت یک امام عقیده داشته و او را منصوص از طرف پدرش میدانستهاند و آثار امامت را در وجود مقدس او مشاهده نمودهاندو علاوه فسق و فجور جعفر را دیده بودهاند پس از مرگ آنحضرت معنی نداشت که با چنین دلایل خندهآور و مسخرهآمیزی بامامت جعفر استدلال نمایند این خود دلیل روشنی بوده است که انتریک خود جعفر بوده و میخواسته عدهای را هم بوسیله چنین مغلطهکاریها بسوی خود جلب نماید."