ملخص الجهاز:
"گفتیم که در نظام مدرسهای صعود از نردبان آموزش و ارتقاء به کلاسهای بالاتر منوط به گذراندن امتحانات متعددی است که مدرسه از آن بهعنوان غربالی برای جدا کردن سره از ناسره استفاده میکند و علیرغم اینکه درهای مدرسه در آغاز به روی همگان باز است،دستیاب به مراحل بالای تحصیل جز با موفقیت در امتحانات مقدور نیست.
مثلا در تحقیقی که وسیله جندل6در بهار 1968 در خصوص ارتباط میان موقعیت شغلی والدین و تمایلات تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت، معلوم شد که 4/3 از فرزندان طبقه روشنفکر و *بالا بودن رقم دانشاموزانی که در پایان سال تحصیلی در امتحانات مردود میشوند،یکی از ضایعات چشمگیری است که بسیاری از نظامهای آموزشی جهان با آن دست به گریبانند.
جندل پس از بررسی انتظارات تحصیلی دانشاموزان سال اخر دبیرستان،در بهار 1968 مجددا در پاییز همان سال در مورد همان دانشآموزان که به دانشگاه راه یافته بودند به تحقیق پرداخت و به ایننتیجه رسید که شمار قابل ملاحظهای از دانشجویان را فرزندان متخصصان تشکیل میداد."