ملخص الجهاز:
"تاآنجا که خداوند کریم بهعنوان علم مطلق هنگام تنزیل فرقان عظیمش آن را،ذو مرتبه و مقام قرار داد و صادق آل محمد(ص)در این مورد فرمود:«کتاب الله عز و جل علی اربعة اشیاء: علی العباده و الاشاره و اللطائف و الحقائق.
فالعباره للعوام و الاشاره للخواص و اللطائف للاولیاء و الحقائق للانبیاء»1که این کتاب عظمی بر چهار مرتبه است:عبارت،اشارت، (به تصویر صفحه مراجعه شود) لطائف و حقایق.
چون علت این تفاوت پرسیده شد، فرمودند:هر دو تعبیر راست است ولی«من یحتمل ما یحتمل ذریع»چهکسی جز ذریع توان تحمل دریای حقایق و معارف را دارد؟2 3-بهکارگیری براساس طبقهبندی: پساز طبقهبندی شاگردان در مراتب مختلف و فیضبخشی و تربیت آنان،هنگام بهرهبرداری و رشد میرسد.
در این مرحله شاگرد بهمانند همان درخت سالم و بارور شده است و میوهاش همان عقل و ادراک به فعلیت رسیده و منور."