"وقتی آخرین نسخه دستنویس کتاب بهطور کامل ویرایش و برای چاپ آماده شد-حتی وقتی که نویسنده نونههای چاپی را خواند-تازه درمییابد که هنوز به راههایی برای بهبود متن برای چاپ دوم فکر میکند.
سی و شش استادی که چاپ اول را تدریس کردهاند،نظرهای خود را بهطور داوطلبانه یا به درخواست نویسنده ارائه دادهاند.
قسمتها یا تمامی نتیجهء دستنویس چاپ دوم بهوسیلهء ده نفر بازخوانی شده است.
نتیجهء تغییرات داده شده در چاپ اول کتاب،مجموعهای است مشتمل بر فصول زیر: فصل 1-زمینهای برای معلم نظریهپرداز فصل 2-رشد،اصول و نظریهها فصل 3-خصوصیات سطوح سنی فصل 4-دو دیدگاه دربارهء فرآیند یادگیری فصل 5-آموزش و انواع گوناگون یادگیری فصل 6-به حداکثر رساندن انتقال و به حداقل رساندن فراموشی فصل 7-آموزش مهارتها و گرایشها در این کتاب،دو نوع هدف ارائه میشود که هردو بر مبنای چارچوب سازمانیافتهای است و از طبقهبندی هدفهای تربیتی«بلوم»و همکارانش نشأت گرفته است.
گروه دوم هدفهای این کتاب،از هدفهای کلیتر؛یعنی مهارتها،گرایشها و تواناییهای شناختی عمومی تشکیل شده است."