ملخص الجهاز:
"این جامه، با جامهیی که سپس در میان پارسیان بکار رفته، اندکی فرق دارد و چنین پیداست که در زمان پادشاهی داریوش بزرگ که تحولات و تغییرات و پیشرفتهای فراوانی در طرز زندگانی مردم ایران پیش آمده بود، از جمله در کار جامه و پوشام نیز تغییراتی رخ داده بوده است و سنجش شکل و دوخت جامه داریوش بزرگ و چند تن دیگر از نقش برجسته ی بیستون، با نقوش تخت جمشید، چنانکه در پایان یاد خواهیم کرد، این نظر را استوارتر می سازد، زیرا میدانیم که سنگ نبشتهی بیستون در سالهای نخست پادشاهی داریوش (میان سالهای 521 و515 ق.
اما مفصلترین و دقیقترین آگاهیها درباره پوشاک پارسیان دوره هخامنشی از سنگ نگارههای تخت جمشید و کاشیهای لعابی شوش بدست می آید، زیرا شاهنشاهان بزرگ هخامنشی، گذشته از این که کاخهای با شکوه خود را با کندن نقوش و پیکرهها آرایش داده بر زیباییشان افزوده اند، در ضمن مقداری مدارک صحیح و مثبت نیز برای آیندگان به جای گذاشتهاند که با مطالعه آنها بسیاری از موضوعهای نادانسته درباره جامههای آن روزگاران دانسته و روشن میگردد و چون در گفتگو از جزییات پوشاک پارسیان و تشریح قسمتهای گوناگون آن از نقوش تخت جمشید به طور مفصل سخن خواهیم گفت از این رو اکنون از آنها چشم پوشیده مطلب خود را دنبال می کنیم: از جمله مدارک تاریخی که نشان می دهد پارسیان عهد هخامنشی رفته رفته جامه قومی خود را به کناری نهاده، جامه و جنگ ابزار مادها را پذیرفتهاند نوشتههای هرودوت و گزنفون و کتزیاس است."