ملخص الجهاز:
"2. مبانی تاسیس دانشگاههای ایران از زمان مشروطه تاکنون نه در بحثهای مرتبط با مدیریت در ایران و نه در اسناد مربوط به تاسیس دانشگاهها،موردی ندیدهام که به تعریف علم و پژوهش پرداخته باشد؛همچنین موردی از توجه به این نیاز که دانشگاهها باید برمبنای چنین تعریفی تاسیس شوند،مشاهده نکردهام.
بنابراین باید انتظار داشته باشیم این مبانی در جامعه توسعهنیافته ایران منجر به شکلگیری پدیدههایی شود که سنخیت چندانی با دانشگاههای نوین دنیای صنعتی ندارند،همچنانکه اینگونه هم هست!در ادامه به بعضی از این عدم سنخیتها اشاره میکنم.
دانشکده مربوطه که از این شخص شناختی کافی دارد و توجیهی برای مخالفت با او ندارد،برای دفع شر حضور این استاد مشهور،پاسخ میدهد که برای اداره آزمایشگاهها به نیروی جدید نیازمندند و خوشحال میشوند وی این مسئولیت را بپذیرد!مدیریتهای دانشگاهها در دورههای مختلف،بخصوص بعد از انقلاب،از هیات علمی دانشگاهها خواستهاند کارت حضور و غیاب بزنند،یا جدول حضور خود را که برمبنای 04 ساعت در هفته تنظیم شده،پشت در اتاق خود نصب کنند!هیات علمی، بویژه جوانترها،مجبورند در هر ترم دست کم 4 درس بدهند و کم نیستند دانشگاهیانی که بین 02 تا 06 ساعت در هفته تدریس میکنند!برونداد پژوهشی دانشگاهیان ما اندک است؛سرانه مقاله دانشگاهیان ایران حدود0/1 مقاله در سال است!سرانه کتاب دانشجویان کمتر از 0/5 و به روایتی کمتر از 0/2 است!ارتباطات بین المللی ما نزدیک به صفر است؛تعداد استادان مهمان دانشگاههای ایران در سال به نسبت هیات علمی،کمتر از 0/20 است.
براساس تجربه طولانی خودم در دانشگاه صنعتی شریف،بیشتر بحثهای ساختاری میان همکاران ما در دانشکده فیزیک این دانشگاه، حولوحوش تناقضهایی از این دست میچرخد:تصوری که بعضی از اعضای هیات علمی از علم نوین در دنیا دارند،روحی که بر این مدرسه عالی حرفهای برای تربیت مهندسان خوب حاکم است و تناقض میان دانشگاه مبتنی بر مفهوم نوین علم و فناوری با دانشگاه به معنی یک مدرسه عالی حرفهای که میتوانست زیر نظر وزارت کار اداره شود."