ملخص الجهاز:
"پس هرگاه ما ندانستیم که چرا شارع مقدس اسلام برای میت آداب و احکامی وضع کرده است و مثلا چرا بدن مرده را شسته و غسل دهند چون یقین داریم که این حکم از طرف پیغمبر(ص)و آنحضرت از جانب خد آورده است حق هیچگونه چون و چرا نداریم و فقط میتوانیم امر اکید هم شده که در آیات و احکام الهی تدبر کنیم تا بر حظ روحانی،علاوه بر فواید منظوره بیفزاید: در شرع مطهر برای میت سه غسل منظور شده و قبل از آن در هنگام احتضار آداب و سننی مقرر گردیده که حکمت آن بر اشخاص ذیشعور بسی واضح و روشن است مانند آنکه در نزد محتضر همهمه و سر و صدا نکنند و روی سینه او را سبک گردانند و او را رو بقبله بخوابانند و اگر میتوان با او سخن گفت عقاید حقیقیه را هم باو تلقین کنند و وی را برحمت پرودگار امیداوار نمایند و همینکه روح از بدنش مفارقت کرد چشمهایش را ببندند و دهنش را بهم آوردند و دستهایش را بدو پهلویش بکشند تا وضعیت زشت و نمایش وحشت زا نداشته باشد و همینکه یقین بمرگش حاصل شد بلافاصله مؤمنین را بقدر کفایت از مرگش با خبر گردانند و برای تغسیل و تکفین و دفن او اقدام نمایند هرچند شب باشد و اگر از دفن او معذورند شب در نزد جسدش چراغ افروزند و قرآن بخوانند و هرچند نفر لازم است در نزد عیال و بچههایش بیتوته کنند تا آنها نترسند و آنانرا از گریه و انده تسلی دهند و اطفال او را نوازش کنند و از این قبیل ولدی الفرجه بلافاصله اقدام بتجهیز وتدفین وی نمایند البته عجله و شتابی که از نظر شرع در اینمورد ممدوح است از چند نظر است."