ملخص الجهاز:
"چون«کیلو Keloo »درباره خدمت بارواح«مردگان»سؤال کرد،استاد پاسخ داد: «تو که قادر بخدمت مردمان نیستی چگونه میتوانی بارواح آنان خدمت کنی»«کیلو»پرسید:«بارم ده که درباره مرگ بپرسم»کنفوسیوس در پاسخش گفت: «تو که زندگی را نمیشناسی چگونه میتوانی بشناسائی مرگ نایل آیی؟» نظر کنفوسیوس درباره«عالم بالا»نظری سرد و عاری از مهر بود،مانند پاسکالدین را قمار یا سوداگری سودمندی دانست و گفت:اگر نیاکانی که برایشان قربانی میکنمنسبت بما هشیار باشند معامله سودمندی کردهایم؛اگر مرده محض،و از قربانیهای ما بیخبرباشند باز قربانیهای ما مجالی فراهم میآورد که بستگان و همسایگان خود را گرد آوریمو در خوردنیها و نوشیدنیهای نذری سهیم گردانیم.
استاد پاسخ داد: «زندگی من نماز من است» دین کنفوسیوس متافیزیک را رد میکند و بزرگترین اصل منطق آن این است:کهانسان آنچه میداند بداند که میداند و آنچه نمیداند بداند که نمیداند.
حسننیت باید همگانی باشد و نشانه آن مهربانی و ادب است عبارت«انساندوستی»بهترین اصلاح برای بیان تقوای آئین کنفوسیوس میباشد.
یکیاز مقاصد دین تائو تأخیرانداختن مرگ است و برای این مقصود مقررات مخصوص جهتبهداشت و غذا و زندگی و امور جنسی برقرار میسازد.
***از ابتدای قرن اول میلادی فرقه«ماهایانا»از دین بودا از راه دریا و یا ازطریق آسیای مرکزی در چین نفوذ کرد و از قرن دوم میلادی رواجی بسزا یافت سیاحان ومترجمین برای بیان عقاید اصطلاحات هندو را بزبان چینی ترجمه کردند و آنرا از شکلعادی خارج ساختند و عبارات و کلمات دین تائو را بر آن افزودند عقیده به کرم Karma را از«آئین اجداد»چینی که هر دو انسان را بگذشته متوجه میکنند اقتباس کردند."