ملخص الجهاز:
در اینجا قصد ما آنست که بدانیم تست با چه دقتی آنچه را که ما میخواهیم بسنجیم در هر بار اندازهگیری میکند؟نمرات تست چقدر قابل اطمیناناند؟اگر تست واحدی را دو بار بدانشآموزی بدهیم نتایج این دو آزمایش تا چه حد یکسان خواهد بود؟ اعتبار یا صراحت یک تست را بسه طریق ممکن است بدست آورد: 1-تکرار آزمایش یک تست واحد 2-آزمایش دو فرم موازی یک تست 3-تقسیم یک تست بدو یا چند قسمت مساوی و آزمایش آنها 1-تکرار تست واحد در این طریق تست واحدی را بعدهای از دانشآموزان میدهند و نتایج و نمرات تست را معلوم میکنند،مدتی بعد همان عده از دانشآموزان را با همان تست آزمایش مینمایند و نتایج و نمرات حاصله را با نتایج اجرای تست در وهلهء اول میسنجند.
4-خصوصیات دیگری که تست باید دارا باشد تا بکار بردن آنرا آسان گرداند وجود راهنمای دقیق و روشن-داشتن کلیدهای تصحیح شواهد روائی و اعتبار-تعیین سن و جنس افرادی که با آن آزمایش میشوند و بالاخره مقیاس و میزانی NORM است که نمرات هر فرد را بتوان با آن سنجید.
حال اگر در جدول نرم نمره 30 تست هوش دانشآموز برابر 5 درصد باشد معلوم میشود این دانشآموز از 64 درصد دانشآموزان همسطح خود بالاتر است و یا از حدود متوسط بالاتر قرار دارد.