ملخص الجهاز:
مقام آموختههای پیشین در چند نظریۀ مهم یادگیری(2) تهیه کنند:ابراهیم کظیمی راحل رشد ذهنی اینک به آسانی میتوان ملاحظه کرد کهاز نظر پیاژه،کودک زندگی خود را با چندالگوی مختصر که به زحمت چیزی بیش از یکبازتاب طبیعی هستند آغاز میکند.
به عقیده پیاژه هیچکدام از این مراحلبرای هیج کودکی قابل حذف نیست و همه ازیکیک این مراحل میگذرند و هر تجربۀتازهای که برای او حاصل میشود با آنچه کهدر حال حاضر در او وجود دارد پیوند حاصلمیکند و همواره رابطهای میان تواناییها واعتقادات کنونی کودک با تمام گذشتۀ اوبرقرار است.
الگوهای این دورهحسی-حرکتی هستند زیرا تا وقتی که کودکبه یادگیری زبان نائل نشده است و نمیتوانددنیای خارج را از طریق زبان درونی سازد،الگوهای او اطلاعات حسی را تنظیم میکنندو موجب رفتارهای سازشی میگردند اما فاقدهر نوع شناخت و مفهوم ذهنی از محیط خارجمیباشند.
اما در عین حال غالب رفتار-های روزمرۀ کودک از ثبات وهماهنگی خاصی برخوردار است ودر زبان او که ارتباط نزدیکی باالگوهای رفتاری دارد گاه نشانههاییاز تفکر منطقی آشکار میشود.
مثلا هنگامیکه کودک در مرحلۀ پیش از تفکر عملی استنه تنها شناختی که از جهان دارد دارایمحدودیتهای خاصی است و در اندیشههایشناختی خود،«خود مدار»میباشد،بلکهقضاوت اخلاقی او نیز با دنیای شناختی اومطابقت میکند و به همین جهت برای تشخیصخوب و بد اخلاقی از ملاکهای عینی و بیرونیاستفاده میکند9این امر نتیجۀ خود مدار بودنکودک در این مرحله است.
قبل از آنکه وارد بحث در این سه مورد شویملازم است فرایند اولیه را توضیح دهیم: فرایند اولیه:کودک خردسال با محرک-های آنی به ابراز آشکار عاطفه برانگیخته می-شود و بنابراین بسیار مشکل است که تشفیخواستههای خود را ممنوع دارد یا لا اقل آن رابه تأخیر اندازد.