ملخص الجهاز:
"در اینباره ماکارنکو در سومین بخش اثر معروف خود موسوم به«منظومه تربیتی» چنین مینویسد: «شاگرد با دریافت مزد کار یاد میگیرد چگونه نفع شخصی خویش را باید با نفع اجتماع تطبیق دهد و باین ترتیب در امر بغرنج نقشه اقتصادی و مالی کشور خود وارد میشود و از حساب بهای تمام شدن کالا برای کارخانه و میزان سود آن آگاه میگردد همچنین دریافت مزد،شاگرد را بنحوهء عمل اقتصاد یک کارخانه آشنائی میدهد و در نتیجه او را در همان موضعی قرار میدهد که تمام کارگران در آن قرار دارند.
ماکارنکو برای اینکه بمزدهای شاگردان جنبهء تربیتی سودمندی بخشد،طریق خاصی برای مصرف و ادارهء پولهای دریافتی تدوین کرده است،طریقی که بموجب آن بخشی از پول شاگردان باید در راه هدفهای عمومی کودکان بکار رود باین ترتیب با بکار بستن شیوهء پرداخت مزد در کمونارها یک نوع حس همکاری دستهجمعی بمعنای وسیع این کلمه بوجود میآید زیرا«کمونار»متوجه این نکته میگردد که مزدی را که دریافت میدارد نمایندهء سهمی است که درکار فعالیت دستهجمعی دارد و معرف میزان همکاری او در موقعیتهای جمع بشمار میرود.
ماکارنکو برای اینکه بمقصود خود نائل آید بشیوه خاصی دست میزند وی چشماندازی در برابر کودکان میگشاید که در آن هدفهائی پیاپی هم قرار دارند و کودک را برمیانگیزد تا بر این هدفها یکی پس از دیگری دست یابد زیرا بنظر او«اگر انسان هیچگونه امیدی بخوشبختی فرد نداشته باشد،نمیتواند بزندگانی خویشتن ادامه دهد» بیانیهای که در بالا بخصوصیاتش اشاره نمودیم و فردای درخشانی را که بکودکان نوید میداد،نخست در جریان جلسات متعددی بدقت موشکافی شده جزئیات آن مورد بحث و مطالعه قرار گرفته بود."