ملخص الجهاز:
"2)روش مطالعه-آزمون از این روش برای پایهء اول و دوم ابتدایی و خصوصا برای دانشآموزانی که در درس دیکته ضعیف هستند،استفاده میشود؛ بدین ترتیب که ابتدا درس یا درسهایی جهت گفتن دیکته انتخاب میشود و دانشآموزان روی لغات مشکل آن تمرین میکنند.
لازم به ذکر است که از این روش میتوان برای رفع مشکلات دانشآموزانی استفاده کرد که در نوشتن دیکته ضعیف هستند.
3 در این بخش قصد داریم بعضی از علل ضعف دانشآموزان در درست نوشتن را بررسی نماییم: 1)عدم درک مفهوم کلمه بعضی اوقات دانشآموزان به علت اینکه مفهوم کلمه را نمیفهمند-یا قبلا نفهمیدهاند-آن را درست نمینویسند؛در چنین اوقاتی لازم است هنگام گفتن دیکته از کلمات مترادف و همخانواده و معنی آنها استفاده کرد و یا آن را در جملهای به کار برد.
مطالعات مختلف هنری و تربیتی،اهمیت نقش القایی و تربیتی تصویر را در کتابهای کودکان به خوبی نشان دادهاند،اکنون ثابت شده است که تصاویر فقط نباید نقش تزئینی داشته باشند،بلکه باید مکمل مفاهیم اصلی کتاب باشند.
به هر حال،در ارزشیابی هدف یک کتاب،از هر نوع که باشد باید به این نکات زیر توجه کرد: -آیا در کتاب،هدف معین و مشخصی دیده میشود؟ -آیا این هدف یا هدفها متناسب کودکان،و برای آنان قابل درک و فهم است؟ -آیا نویسنده با زبردستی و قدرت،هدف را غیر مستقیم به خواننده منتقل میکند؟زیرا اثر واقعا وقتی ارزشمند است که خواننده با تعقیب مطالب و صحنههای مختلف،خود به نتیجهء مورد نظر برسد و هرگز دست جادویی نویسنده را که او را با خود به سوی هدف میبرد،احساس نکند."