ملخص الجهاز:
"در ضمن،بهتر است آهنگی روی آن گذاشته شود تا بچهها دستجمعی آن را بخوانند(میتوان از نوارهایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کرد).
درس بیست و دوم:داستان ابریشم الف)ایجاد انگیزه:از دانشآموزان میپرسیم:چند نوع نخ میشناسید؟حریر چیست؟آیا میدانید که پروانهها معمولا نوعی کرم هستند؟و...
درس بیست و سوم:دوستان ما الف)ایجاد انگیزه:از دانشآموزان دربارهء مشاغل پدران و مادرانشان سؤال میکنیم؛سپس دربارهء اینکه هریک از مشاغل چه فایدههایی دارند،بحث و گفتگو خواهیم کرد.
درس بیست و چهارم:میهن خویش را کنیم آباد الف)ایجاد انگیزه:آموزگار میتواند از شاگردان بپرسید که ایران کجاست؟از کلمهء میهن چه میفهمند؟تهران کجاست؟(و یا هر شهرستانی که در آنجا مشغول تدریس هستند)؛سپس جواب دانشآموزان را روی تخته بنویسد و دربارهء آن بحث کنند تا به نتیجهء مطلوب برسند که در واقع میهن هر ملتی،خانهء آن ملت است.
درس بیست و پنجم:بالوپر الف)ایجاد انگیزه:اگر بتوانیم فیلمی راجع به پرواز پرندگان مختلف نمایش دهیم،بسیار مناسب است و سپس دربارهء تفاوتهای پروبال پرندگان از دانشآموزان سؤالاتی میپرسیم.
ب)تدریس:برای دانشآموزان وقتی را تعیین میکنیم تا (به تصویر صفحه مراجعه شود) درس را خوب و با دقت بخوانند.
آنگاه توضیح میدهد که هنگام نوشتن،بهتر است از کلمات مختلفی که یک معنی دارند استفاده شود،نه اینکه یک کلمه تکرار شود(به این کلمات،مترادف میگوییم).
درس بیست و هفتم:مرغابی و لاکپشت الف)ایجاد انگیزه:از دانشآموزان سؤال میکنیم که:آیا لباس مراسم عزا با لباس عروسی یکسان است؟آیا در مجلس عروسی و جشنها کسی گریه میکند؟...
» درس بیست و هشتم:فصلها الف)ایجاد انگیزه:از دانشآموزان در مورد فصول مختلف سال سئوال میکنیم و اینکه هر فصل چه ویژگیهایی دارد."