ملخص الجهاز:
"هدفهای این گردهمآیی عبارت بودند از: 1-طرحریزی راهبردهای کارآموزی به منظور کاهش دادن درصد ترک تحصیل و مردود شدن؛ 2-تهیه طرحها و آماده کردن مواد آموزشی برای آموزش ضمن خدمت معلمان،بهگونهای که کاهش ترک تحصیل و مردود شدن را مورد توجه قرار دهد؛ 3-توسعهء تعهد و شایستگی معلمان به منظور آنکه در زمینهء ایستادگی مثبت ترجمهء یحیی عبد اللهزاده مدرس مرکز آموزش عالی شهید شمسیپور عوامل ترک تحصیل و مردودی در هفت کشور آسیای جنوب شرقی قسمت اول والدین و یادگیری فرزندان تشریک مساعی داشته باشند؛ 4-توجیه تهیه کنندگان خطمشی و مدیران سطح بالا،به منظور آنکه وسایل حمایت حرفهای و اداری از معلمان را فراهم آورند.
گزارش گردهمآیی سطح عالی مربوط به انستیتوی علوم تربیتی ویتنام بر آن دلات دارد که درصد ترک تحصیل در پنج سال اول مدارس مورد بررسی،حدود 4 تا 7% و درصد مردودی حدود 5 تا 13%نوسان داشته است.
پارهای از دلایل مربوط به معلم که در گزارشها ذکر شدهاند عبارت است از: کمبود معلمان واجد شرایط،ایستایی نامناسب معلمان در باب تدریس،انگیزه و شوق اندک آنان برای یاد دادن،بیتوجهی نسبت به دانشآموزان و مبادرت ورزیدن به تنبیه بدنی که همهء اینها را میتوان بهعنوان عوامل مؤثر در ادامهء تحصیل و موفقیت کودک یا ترک تحصیل دایم یا موقت او در نظر گرفت.
نکتهای که در گزارشهای گردهمآییها بهطور مکرر به چشم میخورد، این است که:«اگر معلمان در زمینهء تدریس،بالا بردن سطح انگیزش دانشآموزان،ابراز علاقه و توجه به آنان و به کار گرفتن ابزارها و راهبردهای ابتکاری که یادگیری را برای دانشآموزان خوشایند میسازد،بیشتر آموزش ببینند،عده دانش آوزانی که دستخوش افت و عدم موفقیت میگردند،بسیار کمتر خواهد بود."