ملخص الجهاز:
"»خیلی خوشحال شدند!بعد توضیح دادم:«فقط از من نخواهید که جواب سؤال را بدهم!»درجهء خوشحالی کمی افت کرد؛ اما سؤالات شروع شد.
اولین سؤالها دربارهء املای کلمات بود: «زغال»با کدام( Z )است؟سه نفر از هشت نفر این سؤال را مطرح کردند؟فکر میکنم این قضیه به نوشتن این کلمه به شکل(ذغال)در رسانههای نوشتاری مربوط میشود.
پس این سؤال او منطقی است که کدام شکل صحیح است؟اگر آن یکی غلط است،چرا مینویسند؟و...
معلمی که ناظر بر امتحانات است،باید بر همین نکات ناظر باشد و به این ترتیب،امتحان فرصت ارزشیابی به شمار خواهد رفت.
او باید مسایل و مشکلات را یادداشت کند و در فرصت مناسب به تدبیر و چارهجویی بپردازد و دریابد که مشکل انفرادی است یا جمعی؟چگونه میتوان آن را حل کرد.
جلسهء آموزش یا امتحان علوم جلسهء زبانآموزی نیز هست و جلسهء زبانآموزی فرصت آموزش بهداشت و آن نیز فرصت آموزش اخلاق و آداب زندگی است."