ملخص الجهاز:
"در دورهء ابتدایی،غرض از تعلیمات اجتماعی(مدنی)چند چیز است:«1-شناخت عمومیترین روابط اجتماعی؛2-شناخت قوانین،روابط و تقسیمبندیهای جغرافیایی و کشوری و آن بخش از قوانین مدنی که هر دانشآموز ابتدایی به آن نیاز دارد؛3-شناخت قوانین عمده و نوع حکومت و نهادهای اصلی جامعهای که دانشآموز در آن زندگی میکند؛ 4-شناخت ارزشهای مطلوب جامعه استلامی؛5-آشنایی با نقایص و انحرافات زندگی اجتماعی که کودک از آغاز زندگی باید از آنها فاصله گیرد؛6-بیان اصول ساختمان یک جامعه اسلامی«4اما آیا کتاب باتوجه به اهداف و زمینههای گفته شده حرکت کرده است یا خیر؟آیا در کتاب،باتوجه به بحثی که در جامعه دربارهء تهاجم فرهنگی مطرح است،قدمی اساسی برداشته شده است یا خیر؟ «در کتاب تعلیمات مدنی پنجم ابتدایی،سعی شده است که مفاهیم مقولات اجتماعی به صورتی فنی و پیچیدهتر از کلاسهای سوم و چهارم عرضه شود و بیشتر،مفاهیم جامعهشناسی سیاسی جامعه اسامی بیان شده است.
«در تدریس علوم اجتماعی نه میتوان انتظار داشت و نه تدریس باید این توهم را ایجاد کند که صرفا حفظ مطالب کتاب و بازگویی طوطیوار آن و قبولی در امتحانات غایت و نهایت وجود این ماده درسی است.
»9فرض کنیم سؤالی از متن درس چنین است:هدف از ایجاد مؤسساتی ماندن هلالاحمر و کمیته امداد چیست؟اگر دانشآموزی به این سؤال پاسخ درست داد ولی خود حاضر به شرکت در فعالیتهای اجتماعی نبود یا به دلیلی از دیدی منفی به این مسئله نگاه کرد و دانشآموز دیگر با پاسخ نادرست،دقیقا عکس اولی عمل کرد، کدامیک جامعهپذیر شده و نمرهء او چند است؟ «پویش یادگیری در حوزه علوم اجتماعی شباهتهای زیادی با یادگیری در سایر حوزههای علمی دارد،اما میتوان یادگیری علوم اجتماعی را از یادگیری سایر علوم متفاوت دانست."