ملخص الجهاز:
"بنابراین،لازم است که آموزگار از ابتدای امر،نیازهای کودکان در زمینه یادگیری مهارتهای زبانی را تشخیص دهد و برنامه مدونی در راه آموختن این نظام و نیز گسترش مهارتهای زبانی تنظیم کند.
آموزگاران باید توجه داشته باشند که به کودکان چگونگی استفاده از مهارتهای زبانی را برای تفهیم و تفهم یاد دهند و نخواهند که کودکان،قالبهای مشخص آنان را طوطیوار تکرار کنند و معلمی چون آنها بشوند.
از فعالیتهای مکمل در آموزش مهارتهای زبانی در پایهء اول، جملهسازی شفاهی با کلمههای کلیدی و ویژهء هر درس است.
یادگیری مهارتهای زبانی مستلزم آن است که اصولا کودک نخست از راه گوش دادن و سخن گفتن مهارتهای زمانی را یاد بگیرد و سپس از راه خواندن و نوشتن آنها را دنبال کند.
آموزگار باید هنگام طراحی تمرینهای مهارتهای زبانی،اصول زیر را مورد توجه قرار دهد: مشخص کردن عناصری از مهارتهای زبانی که لازم است در ذهن دانشآموزان تثبیت شود.
ابتدا لازم است مربیان در زمینهء تمرینهای قالبی به دو تعریف توجه کنند: الف)محور(زنجیره)همنشینی کلمهها در جمله چنانچه به جملهء«بابا تاب را بست»توجه کنیم،همهء کلمههای سازندهء آن در یک خط افقی قرار گرفتهاند و این کلمهها در میان خود روابط نزدیکی دارند.
ج)در هنگام حل تمرینهای جملهنویسی مهارتهای زبانی چنانچه کودک حواب صحیح بدهد،باید تشوق گردد و اگر پاسخ اشتباه بدهد،باید راهنمایی شود و آموزش جبرانی در آن مورد انجام گیرد.
ط)مربی باید برای تهیه و تدوین تمرینهای جملهنویسی آموزش مهارتهای زبانی،برنامه و طرحی از پیش ساخته داشته باشد و برنامه و طرح خود را مرحه به مرحله«گامبهگام»دنبال کند."