ملخص الجهاز:
"اگر قرا باشد شاگردان برای یادگیری همچنان بهطور درونی انگیخته باشند، ضروری است به آنها فرصت انتخاب و تعیین هدف یادگیری داده شود.
هنگامی که به دانشآموزان اجازه داده شود خود کتابهای لازم برای تهیه گزارش را انتخاب کنند،نوع انتخاب آنها محتوایی خواهد بود.
باوجود این،معمولا معلم مجبور نیست که فقط یکی از ایندو انتخاب کند(دادن فرصت انتخاب یا کسب موفقیت)؛بلکه میتوان هردو را بهطور همزمان بهبود بخشید؛اما باید دانست که تمام انتخابها یکسان نیستند.
برای نمونه، نوشتن گزارش با دست یا تایپ کردن آن،صرف وقت برای یادگیری لغات جدید یا خواندن یک داستان معین،پاسخ دادن به پرسشهای فرد یا زوج،جزیی بهنظر میرسد؛اما ممکن است دستور العملهای بیش از حد دربارهء موضوعات جزیی،اداراک کنترل دانشآموزان را کاهش دهد.
از طرف دیگر،اگر شاگردان نخواهند انتخاب پیچیدهای انجام دهند،معلم باید آگاه باشد که حتی تصمیمگیری در مورد ابزار نوشتن یا پاسخ به سؤالات زوج یا فرد نیز در بالا نگهداشتن ادراک کنترل دانشآموزان مؤثر است و رشد و حفظ انگیزش درونی آنه را تا حدی تضمین میکند.
نکته قابل ذکر آنکه لازم است معلم به دانشآموزان کمک کند که هم در کارهای بدیع و جالب و هم در کارهای معمولی و غیر جذاب انگیزش درونی خود را افزایش دهند.
همچنین اصل انگیزش درونی به مقایسهء عملکرد فعلی دانشآموزان با عملکردهای قبلی آنان در کارهای مشابه با مقایسه با معیارهای تعیین شده از قبل مربوط میشود.
به جای اینکه دانشآموزان با یکدیگر مقایسه شوند،معلم میتواند با اشاره به پیشرفت بهدست آمده طی یک دورهء زمانی معینی با مقایسهء عملکرد آنان با معیارهای موفقیت،که از پیش مشخص شده است،در مورد کفایت آنها قضاوت کند."