ملخص الجهاز:
"از نمرههای دورۀ راهنمایی تحصیلی و سال اول متوسطۀ دانشآموز برای تعیین رشتۀ تحصیلی،با توجه به ضوابط زیر استفاده میشود: برای انتخاب رشتۀ تحصیلی ریاضی فیزیک لازم است مجموع سه نمرۀ قبولی خرداد یا شهریور هریک از دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایۀ دورۀ راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب،کمتر از 30 نباشد،نمرۀ درس ریاضی 1 در دورۀ متوسطه حداقل 12 باشد و دانشآموزان دروس فیزیک 1 و هندسۀ 1(در صورت انتخاب)را با موفقیت گذرانده باشد.
برای انتخاب رشتۀ ادبیات و علوم انسانی لازم است مجموع سه نمرۀ قبولی خرداد یا شهریور هریک از دروس ادبیات فارسی و عربی در سه پایۀ دورۀ راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب،کمتر از 30 نباشد،نمرۀ درس ادبیات فارسی در دورۀ متوسطه حداقل 12 باشد و دانشآموز دروس عربی 1، دانش اجتماعی و تاریخ ایران از آغاز تا دورۀ صفویه را(در صورت انتخاب)با موفقیت گذرانده باشد.
*** با هدف بررسی میزان موفقیت طرح هدایت تحصیلی در رسیدن به اهداف و نحوۀ تأثیرگذاری هدایت تحصیلی بر نگرش دانشآموزان نسبت به این امر،«ایرج شفقتیان» پژوهشی انجام داده است که در آن،تحت عنوان«بررسی نظر دانشآموزان رشتههای علوم تجربی و علوم انسانی و مشاوران شهر زنجان نسبت به ملاکها و ضوابط هدایت تحصیلی در نظام جدید متوسطه» (به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از پرسشنامه نظریات دانشآموزان و مشاوران مدارس در زمینۀ رعایت یا رعایت نکردن ملاکهای هدایت تحصیلی در مدارس و رضایت یا نارضایتی از ضوابط موجود،پرسیده شده است.
در پاسخ به سؤال دوم پژوهش،که به بررسی میزان آشنایی دانشآموزان با ملاکهای هدایت تحصیلی نظام جدید متوسطه میپردازد،چنین مشاهده میشود: 50% از دانشآموزان رشتۀ تجربی و 57/1%از دانشآموزان رشتۀ علوم انسانی گفتند که آگاهی آنان از میزان تأثیر نمرههای دورۀ راهنمایی بر انتخاب رشتۀ تحصیلی، کم و خیلی کم است."