ملخص الجهاز:
"این برنامه جنبههای تصادفی،اتفاقی و طراحینشدهء تعلیم و تربیت را در بر میگیرد و محصول فرعی و جانبی بسیاری از فعالیتهای تربیتی و نیز محصول فرهنگ، آداب و رسوم،اصول اخلاقی، عادتها،صفات و شخصیت افراد،رسوم نژادی و سیاسی،مطلوبهای ذهنی و عینی مدرسه است.
با وجود این،میتوان کانون توجه این برنامهها را تغییر داد و در آنها به جای موضوع محوری،بر محوریت فرد تکیه کرد و براساس آن به آموزش رشتههای گوناگون علمی مورد نیاز دانشآموزان پرداخت.
اگر به این جنبه از برنامهء درسی پنهان توجه کافی شود،نیک دانسته میشود که بسیاری از اتفاقات مهم آموزشی و تربیتی، نه در کلاس درس که در همین فضاهای غیر رسمی شکل میگیرند.
برنامهء درسی پنهان، فضایی9بکر برای یادگیری10است،نه مکانی11تازه برای آموختن12به عبارت سادهتر،اگرچه آموزش رسمی این استعداد را دارد که هر فضایی را به کلاس درس تبدیل کند،برنامهء درسی پنهان نیز این اثر معجزهآسا را دارد که هر کلاس درس را به موقعیتی غیر رسمی تغییر دهد و آثار خود را برجا بگذارد."