ملخص الجهاز:
"انصاف برنجیدم و لا حول گفتم که دیگر باره ابلیس را معلم ملائکه چرا کردند؟پیر مردی ظریف جهان دیده بشنید و بخندید و گفت: پادشاهی پسر به مکتب داد لوح سیمین بر کنار نهاد بر سر لوح او نبشته به زر جور استاد به ز مهر پدر «گلستان،تصحیح غلامحسین یوسفی،باب هفتم،در تأثیر تربیت ص 155» سعدی در همان باب هفتم،حکایتی دیگر آورده است که نشان میدهد حتی ملک زادگان و شاهزادگان نیز از زجر و توبیخ تند معلمان در امان نبودند تا چه برسد به کودکان و اطفال مردم عادی.
اینک برخی آزردگیها و شکوه و شکایات شاعران از مدرسه و مدرسه نشینان: ما جامه نمازی به سرخم کردیم با خاک خرابات تیمم کردیم شاید که در میکدهها دریابیم آن عمر که در مدرسهها گم کردیم «امام محمد غزالی،تاریخ ادبیات ذبیح الله صفا، جلد اول(خلاصه جلد اول و دوم)ص 346» خیام گوید: نازم به خرابات که اهلش اهل است چو نیک نظر کنی بدش هم سهل است از مدرسه برخواست یک اهل دلی ویران شود این خرابه دارالجهل است حافظ از قیل و قال مدرسه اینچنین اظهار نفرت و بیزاری میکند: از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت یک چند نیز خدمت معشوق و میکنم و گاه که فصل بهار میرسید،با همان شیوهی رندانه،دفتر و کتاب کشاف و حتی فقیه و استاد مدرسه را به چیزی نمیگرفت و با طعن و طنز از آن یاد میکرد: بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گیر چه وقت مدرسه و بحث کشف کشاف است؟ فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می حرام،ولی به ز مال اوقاف است حافظ در این دو بیت به دو خصوصیت مدرسهها اشاره دارد:نخست اینکه کشف کشاف یکی از کتابهای درسی بوده و دوم اینکه مدرسهها از مال اوقاف اداره میشده است."