ملخص الجهاز:
"با نگاهی به تجربیات کشورهای در حال توسعه و نوظهور اقتصادی در مییابیم که علاوه بر پتانسیلهایی که در بالا اشاره شد کشور بایستی که اقدامات جدی را در خصوص ایجاد سیاستها و ابزارهای قانونی برای تقویت و توسعه صادرات غیر نفتی بنگاههای کوچک و متوسط صنعتی اعمال کند که منجر به افزایش اشتغال،رفاه و آسایش عمومی و مشارکت بیشتر در بازارهای جهانی خواهد شد.
-صادرات کالاهای صنعتی بخش بنگاههای کوچک و متوسط: در طی سالهای 27-8631 ایران یک میلیارد و دویست و هشتار و شش میلیون دلار (1/682/000/000)کالای صنعتی صادر کرد جدول شماره 1:راهکارهای پیشنهادی جهت رشد صادرات غیر نفتی در سالهای 8931-9931 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:مرتضی ایمانیراد،نقش صادرات در صنایع کوچک و متوسط ایران،وزارت صنایع،بخش SME سال 6731-صفحه 272 که این رقم معادل 11%از کل صادرات غیر نفتی ایران به ارزش یازده میلیارد و هفتصد و نوزده میلیون دلار میباشد.
با نگاهی به آمار و ارقام جدول در مییابیم که سبزی و میوهجات،محصولات معدنی، جدول 2:راهکارهای پیشنهادی برای افزایش سهم بخش بنگاههای کوچک و متوسط در صادرات غیر نفتی در سالهای 9931-9831(میلیون دلار) منبع:مرتضی ایمانی راد،نقش صادرات در صنایع کوچک و متوسط ایران،بخش SME سال 6731- صفحه 272 (به تصویر صفحه مراجعه شود) محصولات شیمیایی،پارچه و فلزات پایه به تنهایی 67%از کل صادرات غیر نفتی ایران را تشکیل میدهند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4:صادرات نفتی و غیر نفتی بین سالهای 87-0731(میلیارد ریال) منبع:مرکز توسعه صادرات ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) -نقش و عملکرد موسسات فعال در زمینه صادرات: 1-مرکز توسعه صادرات ایران (EPCI) مرکز توسعه صادرات ایران در سال 5431 با اهداف اساسی:ارایه خدمات پشتیبانی،ارایه خدمات بازاریابی و خدمات عمومی به بنگاههای صادرکننده کشور در عرضه بازار جهانی و کمک به ایجاد ارتباط نزدیکتر بین صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان خارجی تاسیس شد."