ملخص الجهاز:
"این حالت در روح ما از کجاست؟آیا مقتضای طبیعت خود ماست با میراث پلیدی است که از دگران بما رسیده؟اگر بگوئیم مقتضای طبیعت خود ماست بعید است برای آنکه اینگونه حالات مال مردم وحشی و بیابانگرد است که با آبادی و علم ادب و عرفان سروکار ندارند اما ایرانی که از صدها قرن پیش در جلگههای بیآب بوسیلهء حفر قنوات آبها جاری کرده و مزارع خرم و بوستانهای دلکش بوجود آورده و بر رودهای بزرگ یلها و سدهای محکم بسته و از سنگ و چوب و مس و آهن و طلا و نقره انواع آلات و ادوات ظریف و زیبا ساخته و از پشم و پنبه و ابریشم فرشها و پارچههای نفیس و دلربا بافته و در علم و ادب و عرفان بعالیترین قواعد و لطائف رسیده و بهترین ترانهها را سروده،این ایرانی با این روح خیلی بعید است که طبعش اقتضای خرابکای و کثافتکاری داشته باشد جز اینکه بگوئیم این حالت از مردمان بیابانگرد که بر ما مسلط شدهاند بارث بما رسیده یا از مردمانی که هرچند دارای مدنیت بودهاند لیکن بر ما مسلط شدهاند در اینجا جز خرابکاری نمیکردهاند،پس آنکس که بیاختیار یا با اختیار باید بداند که وارث چگونه اشخاصی است و طبع و خوی چه کسانی است که در نهاد او جا گرفته و با دست او این کارها را میکند و در حقیقت او نیست که این عمل را با کشور و جامعهء خود میکند بلکه فلان سرباز یونانی یا فلان وحشی بیابانگرد یا دیگری از قبیل آنهاست که در داخل روح و میان خون او جا گرفته و مقتضای طبیعت خود را با اعضا و جوارح او بروز میدهد و باید بداند که او در صورتیکه این طبیعت را ترک نکند هرچند بصورت یک ایرانی نجیب است در باطن یک وحشی خرابکار است و هرکس هرگونه طبع و نهادی که در او باشد صورت حقیقتش همانست که در نهاد اوست نه آنچه بحکم شعور بیدار،از خود بروز میدهد و لهذا در احادیث دینی وارد شده که اشخاص بصورتهائی موافق باطن و طبیعتشان محشور میشوند نه بصورت ظاهری که در این دنیا دارند زیرا در عالم حشر عقل واعی و شعور بیدار از میان میرود و طبیعت باطن چنانکه هست ظاهر میشود."