ملخص الجهاز:
"پس از زیارت مشهد رضا علیه السلام و مسافرت ببعضی از بلاد خراسان برای اولین بار بقصد ملاقات بزرگان افغان بشهر کابل رفت3و مدتی متمادی در خدمت امیر کابل بماند در نتیجهء ملاقاتهای زیاد با امیر دوستمحمد خان دوست صمیمی شده،در درگاه او تقرب تامی حاصل کرد نظر بدرخواست و تمنای عدهء از امرای افغانستان قریب به پنج سال ساکن آن دیار شده تماموقت خود را صرف تشویق مسلمین صاحب نفوذ آن مملکت نمود و آنها را بفراهم کردن مقدمات ترقی مسلمین و اتحاد ممالک اسلامی تهریص کرد نظر به محبت زیادی که از بزرگان و امرای افغان و خصوصا در موقع زمامداری از امیر دوستمحمد خان دیده بود بتحریر تاریخ افغان4یکی از آثار بر حسنهء خود پرداخت و آن ملت را از غفلت گذشته خود مسبوق نموده از خواب غفلت و جهالت بیدار کرد و جای تازه بکالبد افسردهشان دمید،بقسمی که هنوز هم افغانها نام نامی آن بزرگوار را باحترام تمام بر زبان میرانند و شاید قدری قدم را جلوتر گذارده سید جمال الدین را افغانی میخوانند در اینجا مجبورم این نکته مهم را تکرار کنم که امروزه نه فقط در افغانستان بلکه در سوریه،فلسطین،مصر،ترکیه و بطور کلی در جمیع ممالک شرق سید بزرگوار را افغانی دانسته و حتی برای بعضی از نویسندگان و بزرگان قوم نیز تصور ایرانی بودن سید جمال الدین مشکل بنظر میاید."