خلاصة:
شرایط بالقوه مناسب برای حضور تعاونیها در عرصه گردشگری کشور به دلیل ناتوانی پاسخگویی سازمانها و شرکتهای کنونی به ارضاء نیازهای بالقوه متقاضیان قشر متوسط و فقیر جامعه،از مهمترین ضرورتهای این پژوهش است. از طرف دیگر،بخش گستردهای از شوراهای شهر و روستا به گردشگری به عنوان یک فعالیت تأثیرگذار اقتصادی و فرهنگی توجه دارند و متأسفانه قادر به سازماندهی مناسب برای تقویت آن نمیباشند.در این شرایط نیز تعاونیها میتوانند نقش مهمی ایفا نمایند. طرح تحقیقاتی"آسیبشناسی تعونیهای گردشگری در ایران"به دنبال شناسایی موقعیت و جایگاه تعاونیهای گردشگری ایران و بررسی و تجزیه و تحلیل قوتها و ضعفها،فرصتها و تهدیدها و ریشهیابی دلایل بروز آنها است.آشنایی با ماهیت تعاونی،گردشگری و تعاونیهای گردشگری، تعیین جایگاه تعاونیهای گردشگری کشور در میان سایر تعاونیها موضوعات اصلی است که در این پژوهش دنبال میشود.در پایان آموختههای حاصل از این مطالعات به تعیین و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود و توسعه تعاونیهای گردشگری کشور میانجامد.
ملخص الجهاز:
"شرایط بالقوه مناسب برای حضور تعاونیها در عرصه گردشگری کشور به دلیل ناتوانی پاسخگویی
تعاونیهای گردشگری ایران و بررسی و تجزیه و تحلیل قوتها و ضعفها،فرصتها و تهدیدها
تعیین جایگاه تعاونیهای گردشگری کشور در میان سایر تعاونیها موضوعات اصلی است که در
مناسب برای بهبود و توسعه تعاونیهای گردشگری کشور میانجامد.
ساختار شرکتهای تعاونی گردشگری
سهم تعاونیهای گردشگری در بازار گردشگری
1. تعاونیهای موجود گردشگری کشور تنها
متصدیان این قبیل تعاونیها استفاده شده است.
تعاونیهای فعال گردشگری کشور).
گردشگری کشور براساس این معیارها ارائه
گردشگری فعال در کشور 771 تعاونی و 211
تنها استان کشور است که 5 تعاونی ثبت شده
تعاونیهای گردشگری غیرفعال در استانهای
با 92 تعاونی گردشگری غیرفعال به خود
جدول(1):پراکندگی تعاونیهای گردشگری فعال براساس میزان توسعهیافتگی استانها
(به تصویر صفحه مراجعه شود) پراکندگی تعاونیهای گردشگری براساس سطح توسعهیافتگی استانها(4831)
تعاونیهای گردشگری نسبتا کم است.
حدود 02 تعاونی در این زمینه فعال هستند.
گردشگری نتوانستهاند در این زمینه دست به
بیشترین تعداد تعاونی گردشگری فعال را
فعالیت تعاونیهای این استان بیشتر پیرامون
فعال گردشگری کشور است.
ماهیت فعالیت تعاونیهای گردشگری در استان
فعالیت تعاونی با این حجم سرمایه در هیچکدام
تعاونیهای گردشگری دو استان اردبیل(74%)
و میزان سرمایه در تأمین دارایی و منابع مالی شرکتهای تعاونی گردشگری ایران
تعاونیهای گردشگری فعال کشور-بالاترین
تعاونیهای گردشگری کشور در این حوزه
7-ایجاد تعاونیهای گردشگری به منظور
9-ایجاد تعاونیهای گردشگری کشاورزی:
31-تشکیل تعاونی برای ایجاد مناطق نمونه
به تشکیل تعاونی برای ایجاد توسعه و اداره این
و تقویت ساختار تعاونیهای گردشگری:
تعاونیهای گردشگری از طریق مشارکت اهالی منطقه،کسبه و تجار محل و نهادهای عمومی"