ملخص الجهاز:
"حال که در حد ضرورت و اگر چه به اجمال مباحث مقدماتی که در تبیین جایگاه فلسفه علوم اسلامی لازم بودند به بحث و بررسی گذاشته شدند و مراد از اقسام فلسفه، اقسام علم و انواع علوم اسلامی و تفاوت آنها با علوم دیگری که در فرهنگ و تمدن اسلامی رشد و شکوفایی یافتهاند به عنوان مباحث مقدماتی مشخص گردید و بحثی استطرادی از فلسفه اسلامی و مخالفین آن به میان آمد، ترتیب منطقی بحث ایجاب میکند که به طرح کلیات مباحثی که فلسفه علوم اسلامی چونان فنی درجه دوم و معرفت شناسانه که تبیین عقلانی و روشمند مقولات علوم اسلامی مثل موضوعات و مسائل و مبادی و روشهایی که در آن علوم جاری است و اخبار از هویت جمعی و جاری این علوم در طی ادوار مختلف تاریخی را با استمداد از منابع معرفتی منطقی-تحلیلی بر عهده دارد، اشاره کرده و موارد زیر را مشخص نماییم: 1-منطق اکتشاف علمی در علوم اسلامی چیست؟ 2-مبادی عمومی تصوری و تصدیقی این علوم کدامند؟ 3-منابع غیر دینی علوم اسلامی از کدام معارف ناشی میشوند؟ 4-علوم اسلامی از ناحیه کدام یک از اجزای خود وحدت دارند؟ 5-آیا وحدت آنها اعتباری است یا حقیقی؟ 6-نوآوران این علوم چه کسانیاند؟ 7-ترابط بین علوم اسلامی اگر برقرار است از چه نوعی است؟ 8-ما بعد الطبیعه در تبیین مقولات درون معرفتی علوم اسلامی تا چه مؤثر است؟ 9-آیا علوم اسلامی دلیلگرا هستند یا علتگرا؟ 10-تفاوت علوم اسلامی با ایدئولوژی اسلامی در چه زمینههایی است؟ 11-نقش تکنولوژی در باروری علوم اسلامی تا چه حد است؟ 12-کدام یک از علوم اسلامی تولیدی است، کدام یک مصرفی است؟ 13-تطورات تاریخی این علوم به چه نحو است؟ مجموع این مباحث و سوالاتی دیگر که در طی بحث روشن خواهند گردید، همه مربوط به وادی معرفتشناسی علوم اسلامی بوده و با وجود تنوع و گستردگی آنها در ذیل عنوان واحد فلسفه علوم اسلامی، علم(شناسی)مستقلی را نسبت به این علوم(اسلامی)تشکیل میدهند."