ملخص الجهاز:
"رابعاا مامت یک عهد خداوندی است که ظالمان را ابدا در آن حظی و بهرهء نمیباشد چنانکه آیهء شریفهء و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قالا نی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لاینال عهدی الظالمین (یعنی یادآور زمانی را که امتحان نمود ابراهیم را پروردکار او بکلمات چندی پس ابراهیم آنها را با اتمام رسانید خداوند گفت من تو را بمردم امام خواهم کرد ابراهیم عرضه داشت از ذریهام هم امام قرار داده خداوند فرمود که عهد من بظالمان نمیرسد)صریحا بصدق اینمقال دلالت میکند شخص غیر معصوم ممکن است که هم بنفس خود و هم بدیگری ظلم و تعدی کرده باشد و احدی از ظلم او مطلع نبوده و او را بخلافت و امامت انتخاب نمایند و اگر دلایل قطعیهء بطلان این شق را ذکر نمائیم باعث طول کلام و ملال خاطر قارئین میباشد و همینقدر میگوئیم که انتخاب یک نفر از جانب عموم مسلمین بخلافت که مستند باتفاق آراء و رضایت عامه بوده باشد در هیچ دوره اتفاق نیفتاده و بعد از این هم نخواهد شد و اما اینکه یکی بقهر و غلبه و یا بانتخاب جمع معدودی بمقدم خلافت نایل شود مفاسد و مضرات آن بقدریست که بنوشتن و شمردن تمام نمیشود پس از بطلان دو شق اولی معلوم و محقق میشود که امام و جانشین پیغمبر باید از طرف خداوند متعال معین گشته و پیغمبر هم او را بحکم خداوندی بخلافت منصوب نماید و بدیهی است که غیر از وجود مکرم(حضرت امیر المؤمنین علی علیه الصلوة و السلام)کسی حایز این شرایط و شایستهء این مقام عالی نمیباشد."