ملخص الجهاز:
"دکتر«ناجی (به تصویر صفحه مراجعه شود) معروف»در این باره میگوید:«مستعصم خلیفه عباسی،جمال الدین مستعصمی را به دربار آورد و او را تحت تعلیم و تربیت اساتید آن عصر قرار داد،صفی الدین نیز در تعلیم خوشنویسی به او کوشش فراوان کرد تا اینکه یاقوت در این هنر به نهایت مهارت دست یافت.
این کولنجیت نماینده سوریه در اولین همایش موسیقی عربی که در سال 2391 برگزار شد درباره وی گفت:«او اولین کسی است که با نظریات وقتی در فن محاضرات (سخنپردازی)و ادبیات عرب و خطاطی به مهارت دست یافتم به سراغ نواختن عود بیش از خطاطی است اما به خطاطی شهره گشتم و همه مرا به این هنر میشناسند جالب خود در زمینه هنگام(گام)های موسیقی در برابر موسیقیدانان یونانی میایستد و از سوی دیگر به گامهای موسیقی ایرانی و عربی و ترکی وحدت موسیقایی میبخشد.
ابداعات و ابتکارات صفی الدین تأثیر شگرفی در تاریخ موسیقی اسلامی داشته است که به ذکر چند نکته از آن بسنده میکنیم: او گام جدیدی را ابداع کرد که دارای 81 درجه است و بین این درجهها 71 بعد(فاصله)وجود دارد و با استفاده از این فواصل دستانساز عود را ترسیم میکند.
یکی از تجربیات گرانبهای من در این زمینه با استاد بزرک مرحوم احمد عبادی سه تار نواز ایرانی است،من در سال 0691 برای دیدن او به تهران سفر کرده بودم از استاد خواستم تا برایم در مقام دلخواه خود بداههنوازی کند او که در نوازندگی سه تار شهره عاموخاص بود مقام سهگاه را برگزید و شروع به نواختن کرد من هم علاقهمند شدم تا با او ساز بزنم اما فواصلی که من مینواختم با فواصل او مغایرت داشت،ناگهان او ایستاد و به من گفت نوازندگی در مقامهای ایرانی با این فواصل غیرممکن است چون دستانبندی صورت گرفته در این ساز اجازه خروج از آن را نمیدهد."