ملخص الجهاز:
"از آنجا که هنوز محققان این رشته،از مسائل فیزیولوژی،سازوکار شنوایی و مکانیزم درک صدا تصویر روشنی ندارند هرگونه تلاش علمی برای بررسیهای آزمایشگاهی تحقیقات گام،نسبی بوده و در قالب روشهای مختلف«مدلسازی»قابل بررسی میباشند روششناسی در تحقیقات آزمایشگاهی پردهبندی: چنانچه میدانیم کمیتهای مورد بررسی در تحقیقات آزمایشگاهی موسیقی،در اصل کمیتهایی فیزیولوژیک2هستند که به طور مستقیم با موضوع درک و احساس شنوایی ارتباط دارند.
دلایل زیادی موجب گردید ایشان در جمعآوری نمونههای خود استفاده از نغمات خوانده شده توسط خواننده را بجای نغمات نواخته شده به وسیله سازهای زهی-چنانکه کرونو و مرکادیه برای جست وجوی فواصل گام غربی بهکار بردند-ترجیح دهند: «نخست آنکه موسیقی آوازی در ایران در درجه اول اهمیت قرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) دارد و دیگر آنکه در هر نوع موسیقی نغمات نواخته شده بر اسباب از آواز گرفته شده ولی احیانا ممکن است تحریفاتی که نتیجه عوامل گوناگونی است نوازنده را از اجرای صحیح آن باز دارد و بنابراین آنچه ملاک عمل خواهد بود نغمات آوازی است.
چون سرعت کشش نوار مقابل قلم ثبات ثابت است برای اندازهگیری فاصله یکی از این دو راه را در پیش خواهیم داشت: -اول آنکه شماره ارتعاشات ثبت شده را در طول معین از نوار(برای مثال 01 سانتیمتر)مربوط به صداهای«دو»و«ر»تعیین نموده، نسبت آنها را محاسبه کنیم.
چون فرکانس تنظیم افقی اسیلوگراف در هر دو آزمایش یکی بوده پس بدون اشتباه میتوان اطمینان داشت نسبت دو فرکانس دو اسیلاتور برابر(به تصویر صفحه مراجعه شود)و فاصله موسیقی بین دو صدای حاصل از آن نیز به همین نسبت است."