ملخص الجهاز:
"در کتاب استانداردهای کتابخانههایمدارس،برگرفته از رهنمودهایایفلا و یونسکو،درباره کتابخانههایمدارس چنین آمده است:«بیانیهمشترک و نسبتا اخیر ایفلا(فدراسیونبین المللی انجمنها و مؤسساتکتابداری)و یونسکو(سازمانفرهنگی،علمی و آموزش سازمانملل)،دربارۀ کتابخانههای مدارس،این کتابخانهها را جزء جداییناپذیر فرآیند آموزش میخواند و امور زیر راهدف و هستۀ اصلی خدمات آنها میشناسند: 1-پشتیبانی و حمایت از اهداف آموزشی و برنامههای درسی مدرسه 2-ایجاد عادت مطالعه در کودکان و نوجوانان و استمرار عادت استفاده از کتابخانه در سراسر زندگی 3-بهرهگیری خلاق از اطلاعات برای دانشافزایی،درک بهتر،پرورش نیروی تخیل و سرگرمی 4-کمک به همه دانشآموزان در فرآیند یادگیری و به کارگیری مهارتهای ارزشیابی و استفاده ازاطلاعات،صرف نظر از شکل و قالب آن 5-دسترسپذیرسازی منابع و امکانات محلی،منطقهای،ملی و جهانی برای آشنا کردن دانشآموزان باافکار،تجربیات و عقاید متنوع 6-سازماندهی فعالیتهایی که مشوق آگاهیهای فرهنگی و اجتماعی است 7-همکاری با دانشآموزان،معلمان،مدیران و والدین،برای تحقق بخشیدن به رسالت مدرسه 8-اشاعۀ این اندیشه که آزادی فکر و دستیابی به اطلاعات،برای پرورش شهروندانی مسئول و نیزمشارکت در مردمسالاری ضروری است 9-ترویج و تبلیغ مطالعه و نیز خدمات و منابع کتابخانه مدرسه برای تمام اعضای جامعه مدرسه فراسویآن».
اما جوامع یا جامعهای که گریبانگیر چنین وضعیتی شده است،فقط از طریق تحصیل و آموزش و کاربردیو بهرهگیری از کتاب و کتابخانه که یکی از نتایج آموزش به شمار میآید،میتواند به افراد جامعهاش معلوماتو آگاهیهای پایداری در زمینه امور اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی بدهد و به آنان کمک کند تااراده آزاد و اصالت فردی خود را مصون نگاه دارند و سرانجام،باید به مردم بیاموزد که با سوء استفادهها وگمراهسازیهای تبلیغات،با پیامهای همه جا گستر و وسوسههای وسایل ارتباط جمعی،با خطر از خود بیگانگیو رفتارهای ضد اجتماعی و فاقد ارزش اخلاقی و انسانی که به شیوههای مختلفی در جوامع رواج مییابند وجزء جداییناذپیر ورود تکنولوژی به جوامع در حال توسعه به شمار میروند،مبارزه کنند."