خلاصة:
با پایان سال 2006 میلادی و در آستانه سال جدید مسیحی، نویسنده این مقاله با
یادآوری نقاط ضعف صنعت داروسازی و ابر شرکتهای فعال در این صنعت سودآور، میثاق
نامهای آمیخته به طنز را برای عمل به آن از سوی این مؤسسات غولپیکر ارائه نموده
است. خودداری از تبلیغات اغواگر، عدم تجویز داروهای غیرضروری، توجه به آثار جانبی
زیانبار مصرف بیرویه انواع دارو، اهتمام بیشتر نسبت به معرفی آثار مصرف انواع
داروهای ضدافسردگی به ویژه در کودکان، عدم حمایت مالی از پزشکان در جهت نگارش
مقالات علمی تأییدکننده داروهای ساخته شده این شرکتها، جلوگیری از اعتیاد کودکان
به داروهای ما در دوره کودکی و پرداخت رشوه به سازمان غذا و داروی آمریکا و
کارشناسان معتمد آن، مهمترین مواردی است که از سوی نویسنده برای پیوستن به این
میثاق مشترک، ارائه گردیده است.
ملخص الجهاز:
"خودداری از تبلیغات اغواگر، عدم تجویز داروهای غیرضروری، توجه به آثار جانبی زیانبار مصرف بیرویه انواع دارو، اهتمام بیشتر نسبت به معرفی آثار مصرف انواع داروهای ضدافسردگی به ویژه در کودکان، عدم حمایت مالی از پزشکان در جهت نگارش مقالات علمی تأییدکننده داروهای ساخته شده این شرکتها، جلوگیری از اعتیاد کودکان به داروهای ما در دوره کودکی و پرداخت رشوه به سازمان غذا و داروی آمریکا و کارشناسان معتمد آن، مهمترین مواردی است که از سوی نویسنده برای پیوستن به این میثاق مشترک، ارائه گردیده است.
من این میثاقنامه را به عنوان دستورالعملی برای شرکتهای بزرگ داروسازی تدوین نمودهام تا در سال جدید میلادی، با توجه به آن، دیگر شاهد کاستیهای کنونی این صنعت نباشیم: 1- ما به نمایندگان و بازاریابان خویش میآموزیم درحالی که بیماران زیادی در مطب به دلیل بیماری، حال و روز خوبی ندارند و مدت زمانی طولانی نیز معطل گردیدهاند، آنان به صورت شق و رق و بی توجه به بیماران، وارد دفتر پزشکان نشوند."