خلاصة:
«تکفیر» مسئله جدیدی نیست و گره خوردن آن به مجموعهای از تفکرات سلفیگری کور و عامل شدن آن برای دخالتهای آمریکا در امور مسلمانان تحولی جدید و
پرمخاطره است.مقاله حاضر ضمن تجزیه و تحلیل ویژگیهای پدیده تکفیر، به بیان دیدگاه و موضع سنت در قبال آن میپردازد.محور قرار دادن «تکفیر» در معادلات و تعاملات، عدم اعطای فرصت اندیشه و حق اظهارنظر به دیگران، دست زدن به کشتارهای بیرحمانه و جمعی، وارونه نمایی
چهره اسلام، و ایجاد تفرقه و پراکندگی میان مسلمانان، ویژگیهای پدیده تکفیر است.در میان این ویژگیها، وارونهنمایی چهره اسلام از پیامدهایی فاجعهبارتری برخوردار است. نقش تکفیر در سیاهنمایی چهره اسلام از این جهت است که در شرایط
جنگ تبلیغاتی علیه اسلام، اعمال خشونتآمیز تکفیریها بهترین خوراک تبلیغی را برای رسانههای غربی علیه اسلام فراهم آورده است.
ملخص الجهاز:
"و در مخالفت اصل مورد اعمال تکفیریها با سنت شریف نبوی صلیاللهعلیهوآله ، باید گفت که در تاریخ، هرگز نقل نشده که پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله اقدام به اجبار کسی برای پذیرش اسلام کرده باشد، و گواهی تاریخ همواره کاملا عکس آن بوده است.
حقیقت آن است که با نگاهی ساده به زندگی و سیره پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله دو اصل قرآنی (عدم اجبار در دین و لزوم گوش سپردن به سخنان دیگران) در سیره و زندگی پیامبراعظم صلیاللهعلیهوآله روشن میشود، به گونهای که آن حضرت صلیاللهعلیهوآله همواره مراقب بود تا از سوی مسلمانان اقدامی صورت نگیرد که جو فشار و اجباری بر غیر مسلمانان پدید آورد که از مخالفت کردن بهراسند و به این دلیل، اسلام آورند.
و در روایتی از امام جعفرصادق علیهالسلام آمده است: «رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، قتل زنان و فرزندان را در «دارالحرب» نهی فرمود مگر آن که در جنگ شرکت داشته باشند و حتی اگر زنان جنگیدند باید تا آنجا که میشود آنها را به حال خود گذاشت و بیمی به خود راه نداد.
امام علی علیهالسلام در این باره سخن گفته و در پی تکفیر وی از سوی ایشان، به آنان فرمود: «اگر مدعی هستید که من خطا کردهام و گمراه شدهام، چرا همه امت محمد صلیاللهعلیهوآله را با گمراهی من گمراه میدانید، و آنها را هم خطاکار میخوانید و ناروا تکفیرشان میکنید؟ میخواهید شمشیرهایی را که بر دوش گرفتهاید بر سر هرکه بود فرود بیاورید و گناهکار و بیگناه را با هم یکی پنداشته و بیپروا بیازارید؟) (شریف رضی، ج2، ص78، خطبه 122)."