ملخص الجهاز:
"سازماندهی محتوایی این کتاب با دوازده فصل در سه بخش ذیل تدوین شده است: بخش اول: مبانی آینده پژوهی فصل یکم: مقصود ما از آینده پژوهی چیست؟ فصل دوم: آینده پژوهی و علوم انسانی؛ بررسی مسئلة سناریوی هنجاری فصل سوم: پنجاه کار کلیدی؛ راهنمایی برای آشنایی نوآموزان با ادبیات آینده پژوهی بخش دوم: آینده پژوهی و آموزش فصل چهارم: آینده پژوهی به عنوان دانشی کاربردی فصل پنجم: مؤسسة ابداعات اجتماعی (لندن) فصل ششم: نظامهای آموزشی همچون عوامل دگرگونی؛ نظری اجمالی به آموزش در آیندهها فصل هفتم: مطالعة منتقدانة آینده به عنوان یک استراتژی آموزشی فصل هشتم: آموزش آیندههای عاری از خشونت در رسانههای گروهی کودکان و نوجوانان بخش سوم: یادگیری اجتماعی برای هزارة نوین فصل نهم: روشهای توسعه و مبانی آینده پژوهی فصل دهم: پیش بینی جامعهای پایدار فصل یازدهم: احیای اسطورهها و ارزشهای کهن برای هزارة نوین فصل دوازدهم: نوآوری اجتماعی و جنبشهای شهروندی مقالههای این کتاب در مجموع شامل تصویر به هم پیوستهای از مقالات آینده پژوهی معاصر است که در مجموع چشم اندازی وسیع، عمیق و جذاب از رشتة آینده پژوهی برای خواننده ترسیم میکند.
مهمتریم مسئلهای که بشریت با آن رو به روست، این است که: «چگونه میتوان یک جامعة ناپایدار را به جامعة پایدار تبدیل کرد؟» متعاقب این سؤال، سؤالات دیگری مطرح نیز میشود: چه شد که گرفتار مخمصة ناپایداری جامعه شدیم؟ چرا جامعة مدرن، ناپایدار است؟ اگر ما تغییر نکنیم، چه روی میدهد؟ برای تداوم بقای جامعه، چه چیزهایی باید دگرگون شود؟ برای ایجاد دگرگونیهای مورد نیاز، از دست ما چه کاری ساخته است؟ این فصل تمامی این پرسشها را مورد بحث و بررسی قرار میدهد."